PromZ Vak 02-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 53 ‘Eigenlijk is het een heel vriendelijk vak’ ‘Mijn energie haal ik vooral uit contacten met distributeurs en de projecten waarin ik vanaf dag één word meegenomen. Het enige nadeel dat ik kan noemen aan mijn werk is dat het balen is als een project je niet wordt gegund terwijl iedereen zich volledig heeft ingezet.’ ‘Veel veranderingen hangen samen met digitalisering; klanten communiceren anders, snelheid is key. Grafisch drukwerk is van offline naar online gegaan en dat biedt kansen. Echt veranderen wil ik weinig. Tegen distributeurs wil ik zeggen dat ze kansen moeten zien in plaats van gevaren en we moeten goed blijven luisteren naar de mensen in het veld om te weten wat er speelt.’ ‘Het voordeel van de huidige tijd is dat offertes dezelfde ochtend kunnen worden opgepakt waardoor er meer werk kan worden verzet.’ ‘Een kenmerk van mijn generatie is loyaliteit aan de werkgever. Verder vind ik het de mooiste branche die er is. Heel bevlogen, met voldoende uitdagingen.’ Martijn Spiering (35) reageerde als volgt op de gestelde vragen: Functie: Sales manager Benelux Bedrijf: Intraco Trading ‘Ik heb vijf jaar bij een online boekings- site gewerkt, werkte vervolgens in de FMCG en ook nog bij een reclamebureau. Mijn vooropleiding is Commerciële Economie. Rode draad in al die banen is het contact met klanten. Dat vind ik leuk, evenals het sparren om samen verder te komen. In 2014 solliciteerde ik bij Intraco.’ ‘De uitdaging is dat elke klant op zoek is naar een onderscheidend geschenk. Moeilijk vind ik soms dat de beslissing vaak wordt genomen op basis van prijs. Aan mij de taak om met de distribu- teur de aanvraag zo goed in te vullen dat die prijs er niet meer toe doet.’ ‘Als belangrijke ontwikkeling zie ik dat steeds meer partijen zich presenteren in onze branche, zoals A-merken die een samenwer- king aangaan of zelf in de directe verkoop duiken. Een andere trend is uiteraard het IoT, wat betekent dat tech echt onmisbaar wordt. Daarnaast verwachten distributeurs van suppliers dat ze meer meedenken over het hele concept en dus ook de invulling van het creatieve gedeelte.’ ‘In mijn functie bedien ik nu 40 tot 50 klanten terwijl dat vroeger de hele markt was. Niet iedereen begrijpt dat we ons focussen op een bepaalde klantengroep.’ ‘Een kenmerk van mijn generatie is volgens mij dat deze breder onderlegd is en vaak meer dan één vak kan uitoefenen.’ Laura Jochems (33) reageerde als volgt: Functie: inside sales Bedrijf: Lensen Toppoint ‘Na mijn studie Internationale Groothandel werkte ik acht jaar bij een distributeur van promotionele artikelen. Er volgde een tussenpoos van vijf jaar in de sportkledingbranche tot ik in 2015 solliciteerde bij Lensen Toppoint. Mijn terugkeer in de branche voelde als thuiskomen. ‘Een groot voordeel is en was dat ik al heel veel over artikelen en druktechnieken weet. Het contact met klanten en het bezig zijn met geschenken vind ik erg leuk. De branche stelt ons continu voor uitdagingen en het blijft noodzakelijk om de kennis te ver- groten. Gelukkig ben ik heel nieuwsgierig. Uiteraard is het minder leuk als ik de klant moet vertellen dat iets niet haalbaar is.’ ‘Veel meer dan toen ik net in de branche begon draait alles om snelheid. Ook waren catalogi 15 jaar geleden veel belangrijker, nu gaat er veel meer online. De klant kan online zelf al zijn offerte samenstellen terwijl dat vroeger natuurlijk per mail of zelfs nog per fax ging. Qua opdruk is de digitaaldruk in opmars.’ ‘Over het algemeen vind ik dat er begrip van beide kanten is. Het is soms moeilijk uit te leggen wat de mogelijkheden zijn bij bijvoorbeeld een opdruk op een bepaald product. Dat probeer ik dan met foto’s uit te leggen. Vaak wordt hierdoor alles duidelijker.’ ‘Zelf denk ik dat mijn generatie directer is in de communicatie. De branche gaat altijd door en slaapt nooit. Ik zie dat als positief. Het geeft me energie.’ (advertentie) 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5