PromZ Vak 02-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 51 ‘Eigenlijk is het een heel vriendelijk vak’ 8 zijn distributeurs angstig om bij de offerteaanvraag de eindklant te noemen.’ ‘Technologie heeft veel voor ons gedaan. In contacten met part- ners, maar het helpt ook om analytischer te werken. Data bieden meer inzicht. Toch zie je dat sommige aanbieders in de branche nog vrij traditioneel werken en veel offline doen. Maar dat is ook leuk, dat draagt bij aan de diversiteit.’ Jesse Wattimury (27) reageerde onder meer als volgt: Functie: sales manager Benelux, Griekenland en Cyprus Bedrijf: Giving Europe ‘Ooit ben ik begonnen als stagiair bij Giving Europe. Tijdens mijn studie Commerciële Economie en mijn master Marketingmanagement ben ik er altijd werkzaam gebleven. Geen dag is hetzelfde in de branche. Het selectieve beleid hier zorgt ervoor dat ik een diepere band kan aangaan met klanten. Het is wel eens lastig om orders te verlie- zen of afscheid te nemen van een klant. Een ander nadeel is dat het in de branche zo draait om de prijs.’ ‘Een belangrijke ontwikkeling is dat eindklanten en distributeurs zich meer bewust zijn van compliance, en op hun hoede zijn voor een recall. Daarnaast worden partnerships steeds belangrijker en hechter. Er liggen meer kansen voor distributeurs als ze zich meer zouden specialiseren. In tegenstelling tot vroeger is het nu meer knokken om orders binnen te halen. Vroeger was het meer gunnen, nu gaat het steeds meer om toegevoegde waarde. De supplier is meer een totaalleverancier die distributeurs ook advi- seert op een breder vlak zoals marketing en wetgeving. ‘Over het algemeen is er veel begrip tussen suppliers en dis- tributeurs, al vind ik wel dat de schuld soms onterecht wordt neergelegd bij de supplier als er iets misgaat.’ ‘Het verschil met de generatie voor ons is dat de onze wat eigen- wijzer en meer datagericht is.’ Lindsey Bruggeling (30) beant- woordde de vragen als volgt: Functie: internal sales manager Benelux Bedrijf: Xindao ‘Tien jaar geleden begon ik bij Xindao als junior directiesecretaresse. Voor die tijd deed ik de opleiding Toerisme, was ik receptioniste en werkte ik in kledingzaken.’ ‘Vooral het contact met klanten spreekt me aan en dat wordt ook steeds leuker. Na al die tijd ken ik het merendeel vrij goed. De strakke deadlines zijn soms wat minder, zo was er vroeger veel meer levertijd voor bedrukkingsorders. Maar het geeft ook een kick als alles lukt.’ ‘Naast de grote activiteit online zie ik dat de gedachte achter producten, en in hoeverre ze verantwoord zijn, belangrijker wordt. Promotionele artikelen krijgen daarnaast steeds vaker een mooie geschenkverpakking in plaats van een saai doosje.’ ‘Ik juich het toe als nóg meer handelingen online plaatsvinden omdat er dan meer tijd overblijft om de klant te adviseren en mee te denken over product en thema. De hoge snelheid en nieuwe productgroepen vereisen dat je up-to-date blijft.’ ‘Ik vind dat er voldoende begrip heerst tussen ons en de distribu- teurs. Eigenlijk is het een heel vriendelijk vak. Met grote diversiteit dus; je weet nooit waar een klant mee komt.’ Martijn Groot Zevert (39) zei onder meer: Functie: account manager Bedrijf: PF Concept ‘Aanvankelijk had ik het plan om een winkel te beginnen na mijn opleiding Detailhandel en met mijn hart voor tex- tiel en confectie. Maar het liep anders. Inmiddels zit ik al weer 17 jaar bij PF Concept.’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5