PromZ Vak 02-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 49 8 P romZ Vak wil de dertigers eens aan het woord laten. Hoe zijn ze in dit vak gerold, wat denken ze, wat vinden ze, wat willen ze, wat vinden ze leuk aan het vak en wat minder leuk, wat zouden ze anders kunnen doen, wat zien ze veranderen in het vak en wat zouden ze willen veranderen. We stelden de volgende vragen: Welke vooropleiding heb je? Welke werkervaring heb je eerder opgedaan? Hoe ben je in dit vak c.q. je huidige baan gerold? Wat vind je het leukste aan je werk? Waarom? Wat het minst leuke en het moeilijkste? Waarom? Hoe zie je het vak en de branche veranderen, met andere woorden: wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikke- lingen in het promotionele productenvak? Wat zou je binnen het vak willen veranderen? Waarom? Wat doe je anders dan de mensen die pakweg 10, 20 jaar geleden jouw werk deden? Hoe kijk je tegen het vak aan? Vind je dat suppliers en dis- tributeurs elkaar goed begrijpen en begrip hebben voor elkaars problematiek? Wat kenmerkt jouw generatie? Als je jouw werk en deze branche in een paar woorden moest typeren, wat zou je dan zeggen? Bijna iedereen stelt dat het vak zo dynamisch en divers is. Ontwikkelingen in digitalisering en de komst van nieuwe communicatiemiddelen helpen deze generatie om hun hande- lingssnelheid te vergroten. Nadelen zijn er ook, al worden die overstemd door de liefde voor het vak. Of, zoals een van de geïn- terviewden het verwoordt: “Mijn vak geeft me energie en daar word ik vrolijk van.” Justin van Velsen (31) reageerde als volgt op de vragen: Functie: account manager Benelux Bedrijf: Mid Ocean Brands ‘Hoewel ik een camera- en regieopleiding heb gevolgd, merkte ik tijdens mijn vakan- tiewerk bij een klant van Mid Ocean Brands dat ik sales heel leuk vind. Twee jaar geleden kwam ik bij MOB. Ik hou van de dynamiek: de innovatie in promotionele artikelen, de deadlines, de vele contacten met klanten en het samen bin- nenhalen van orders.’ ‘Helaas heb je niet overal grip op. Ik heb wel eens meegemaakt dat een vliegtuig met producten voor onze klant met pech aan de grond bleef staan. We hebben een vrachtwagen geregeld, maar dat soort dingen geeft wel stress.’ ‘Het vak is veranderd in die zin dat alleen het product niet meer genoeg is. Wat mij betreft mag er best meer bewustzijn komen van de waarde van het promotionele product. Ik vind het nog te veel een ondergeschoven kind, met een stoffig imago. Door innovatie in producten kunnen we dat doorbreken.’ ‘De huidige generatie vind ik minder formeel. Natuurlijk ga ik in pak op stap, maar ik zeg al snel jij en jou, omdat ik een laag- drempelige uitstraling belangrijk vind. Verder verwachten klanten veel van je, maar is er ook veel begrip. Heel belangrijk is dat je fouten goed oplost.’ Rick Schurink (33) kwam met de volgende reactie op de vragen: Functie: account manager Bedrijf: Texet Benelux ‘Ik heb er een opleiding facilitaire dienst- verlening op zitten en een baan bij een telemarketingbedrijf. Na de IVA Business School werkte ik bij een distributeur in bedrijfskleding en premi- ums en voor een producent van speelkaarten en games. Twee jaar geleden kwam ik bij Texet terecht. Het is leuk ommet textiel te werken omdat het zo divers inzetbaar is en verschillende kwa- liteiten en bewerkingstechnieken kent. Geen order is hetzelfde.’ ‘De transparantie in de branche wordt steeds groter, net zoals de noodzaak om je te onderscheiden met service. Daarnaast zie ik levertijden verder onder druk raken, wat steeds grotere voor- raden vereist.’ ‘Zelf zou ik meer en betere partnerships willen zien tussen leve- ranciers en distributeurs. Echt je commitment uitspreken, nog beter samenwerken. Hiermee krijgen ook wij meer feedback van de eindklant waardoor we beter kunnen inspelen op wensen. Ik pleit daarnaast voor meer openheid om elkaar te helpen; vaak

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5