PromZ Vak 02-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 47 De Leveranciersdagen: the only way is up! Tot nu toe ziet de lijst van standhouders er als volgt uit: Adola, AK Media – Digi Promotions, Anda Western Europe, Araco International, Armada Promosyon, Armadora, Asgard, BBtoB, Bemag Sascha Behrend, BergHOFF Belgium, Bic Graphic Netherlands, Borggreven, Bottle Promotion, BQS, Brand Connectors, Brandcharger, Bredemeijer Group, Brepo, Businessball, Buttonboss Group, Capira, CarryOn, Cartamundi Benelux, Clipper, Clothing Professionals, Commercial Sweets, CoMo Europe, Custom Cufflinks, DWF Nederland, Doosopmaat, EA pens & paper, Easy Orange, elasto form, Euro Natal, European Sourcing, F&F Verpakkingen, Falk & Ross, Fare, fleQs, Fritel, Frog Reclame, Geiger Notes, Giftforce, Giving Europe, Gottschalk, Green Earth Products, Halfar, Headwear professionals, Het Druckershuys, HMZ, Homeij, Hypon, ID ® /ID Identity, Impliva, Industrial Wear - Payper Wear, Inspirion, Intersweets, Intraco, Joytex, Jung Bonbonfabrik, Lensen Toppoint, Listawood/AT Promotions, Logochoc, Logolf Line, L-Shop, Lynka, Maas van 't Hoog, Macma, Makito Western Europe, meterex Karl Kuntze, MOB, Mister Lanyard Nederland, Mister Transfer.com, Moodspromo, Nestler-matho, New Wave, Oxious, Pacor Pamero, Paul Stricker, PF Concept, Power Brands, PPP, Prefix design (LEXON), Premo, Primex Textiles, Prodir, Promasian, Promidata, PromoCat, Promopremiums, Promotion4U, PromX, PSI, PSL Europe, Reflects, Rogac, Samdam Nederland, Screen Holland, Schreuders Sport International, Selecta Signé, Senator Benelux, ShowSourcing, SPS Holland, Tasting Collection, Texet Benelux, The Brand Company, TCO Europe, The Gift, Thermopatch, Tiflo, TopTex Benelux, Trendfactory, WIL Langenberg, World Wide Gifts, Xindao, Xtorm/A-solar. 9 is om een goede uitstraling te hebben en service te geven aan klanten.” PV: Het advies dat je wilde meegeven aan distributeurs, omschreef je vorig jaar als volgt: ‘Denk na over jouw bedrijf en geef jouw klanten iets van jezelf en onderscheidends. Het thema prijs moet uit het denkpatroon verdwijnen en creëer andere verkoopargumenten.’ Wat heb je daarvan terug gezien? Hoe zou je advies nu luiden? Lensen: “Ik zie nog steeds hetzelfde beeld, als we naar de breedte van de markt kijken! Je ziet wel dat de bedrij- ven, die zich wel aan het onderscheiden zijn, gaan als een speer.” PV: Het advies aan je collega-suppliers luidde vorig jaar: ‘Ga zo door!’ Vind je dat je collega’s zich goed ontwikkelen en de branche (verder) professionaliseren? Wat vind je van het initiatief om – weer – een Europese organisatie voor de belangenbehartiging/lobby van suppliers en distributeurs op te zetten? Lensen: “Veel collega’s vinden een nieuw gevonden pro- duct een goede ontwikkeling: ga zo door! Wat betreft de Europese organisatie: het initiatief is goed, denk ik, maar deze markt is nog steeds te gefragmenteerd en niet op een niveau dat men samen wil en kan werken. We krijgen gewoon de handen niet op elkaar. Bovendien, iedereen heeft zijn eigen agenda. Ik snap niet dat men niet kan samenwerken. Dom. Want het gaat om de branche en niet om het individu.” PV: Welke belangrijkste ontwikkeling maakt de branche nu door? Dit is wat je vorig jaar zei. ‘De belangrijkste ont- wikkelingen gaan te langzaam, bij suppliers, en zeker ook bij distributeurs. De markt blijft hangen in amateurisme en kortzichtigheid! Het gaat niet alleen meer om de dag van vandaag en morgen, overmorgen is belangrijk. Onze sector verandert op allerlei fronten, en we moeten mee verande- ren. Dat gebeurt te weinig, zeker bij de kleinere distributeurs. Verdiep je in je vak en je klant. Stil zitten is geen optie. Je moet innoveren en meegaan met de tijd. Dat is moeilijk, maar je hebt geen andere keuze.’ Wat zou je daar nu over willen zeggen c.q. aan toevoegen? Lensen: “Het glas is half vol en niet half leeg, ga vooral dat doen wat je leuk vindt, dat straal je uit en wordt opgepakt door de klant.” een speciaal daarvoor door PromZ ingerichte votingsite. Op die site kunnen eindklanten een keuze maken uit de lijst met 15 door de vakjury genomineerde full service distributeurs en 10 online distributeurs. Eindklanten worden via diverse (social) media en andere kanalen opgeroepen om hun stem uit te brengen. Suppliers krijgen via een emailing de lijst van genomineerde full service distributeurs en internetdistributeurs voorgelegd om aan te geven welke van de bedrijven zij in aanmerking vinden komen voor de vakprijzen. En omgekeerd wordt distributeurs zo ook gevraagd om hun keuze uit een lijst van door de vakjury genomineerde suppliers te maken en een stem uit te brengen op hun favorieten. Voor meer informatie: www.deleveranciersdagen.nl 9 Vervolg Bas Lensen:

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5