PromZ Vak 02-2017

2017 - nummer 2 - www.promz.nl 45 z 8 Bas Lensen: ‘Het glas is half vol’ Vorig jaar werden Compacon en Pinkcube respectieve- lijk Leverancier van het Jaar en Beste Online Leverancier. Supplier Araco werd winnaar in de categorie ‘specialisten’ en Lensen Toppoint in de categorie ‘generalisten’. We stel- den Bas Lensen (LT) toen een aantal vragen, nu bijna een jaar later vroegen we hem of hij het nog eens is met de antwoorden die hij toen gaf: PV: In 2015 werd je niet tot de Supplier of the Year uitge- roepen, maar won je de bronzen plak. Je was teleurgesteld. ‘Ik ga alleen voor goud’ zei je toen. Vorig jaar, in 2016, was je dé winnaar. We vroegen of je vond dat Lensen Toppoint een terechte winnaar was. Daar was je het mee eens. Je antwoord luidde: ‘Omdat wij de laatste jaren ontwikkeling hebben laten zien in klantbenadering, product portfolio en sustainability. De klanten waarderen onze no nonsens bena- dering en weten dat wij eerlijk en betrouwbaar zijn.’ Hoe denk je er nu over: nog eens met wat hierboven staat? Hoe vind jij dat ‘sustainability’ over het algemeen in de  branche wordt opgepakt? Lensen: “Ik ben het anno nu zeker nog eens met wat hier boven staat! Met het sustainability-verhaal wordt mijns inziens te weinig gedaan in de breedte van de markt. De bedrijven met meer dan 5 of 6 medewerkers zijn er wel mee bezig en werken er mee. De kleinere bedrijven gebruiken het nog niet zo. Ze gaan er vaak van uit dat hun klanten het van hen niet verwachten. En dat kan nou net wel ‘ns anders zijn.” PV: We vroegen je vorig jaar wat we konden gaan verwach- ten van Lensen Toppoint. Je zei: ‘Je kunt verwachten dat wij doorgaan met waar we mee bezig zijn en ons willen ontwik- kelen tot de beste en toonaangevende supplier in Europa.’ Is dit nog steeds de ambitie? Ben je die aan het waarmaken? Welke stappen heb je gezet en ga je zetten? Hoe gaan je klanten ervaren dat je de beste supplier in Europa wordt? Lensen: “Toonaangevend kun je worden door dat je groeit en marktaandeel hebt en krijgt in meerdere landen. Wij groeien hard in heel Europa, en dat is belangrijk voor Lensen Toppoint. De beste supplier van Europa worden is niet eenvoudig, maar de ambitie moet er zijn om ons zelf continue uit te dagen. Ik denk dat het belangrijk eenvolgende jaar georganiseerd, zoals gebruikelijk in Hal 5 van de Jaarbeurs Utrecht. Zo’n 140 suppliers presenteren zich daar aan de distributeurs. Er zijn weer meer nieuwe suppliers onder de standhouders, en ook meer suppliers uit het buitenland, met name uit Turkije en Duitsland. Het evenement was zes jaar geleden een initiatief van Het Portaal Uitgevers (PromZ Vak), ondersteund door brancheorganisatie PPP, ook dit jaar. Echt vakevenement De beurs vindt – zoals inmiddels een traditie is - in september plaats, vlak voor het laatste kwartaal van het jaar dat zo belang- rijk is voor suppliers en distributeurs. Iedereen die werkzaam is in de branche, is welkom op De Leveranciersdagen, dus zowel fabrikanten, suppliers als distributeurs, en de mensen van hun binnendiensten. Ook steeds meer distributeurs uit België komen naar De Leveranciersdagen. Eindgebruikers hebben geen toegang. De beurs is echt een vakevenement. Het draait niet alleen om de beursvloer, maar er worden ook vakinhoudelijke seminars geor- ganiseerd: korte en krachtige sessies van maximaal een uur, voor kennisoverdracht en het delen van ervaring. Na de PPP-borrel worden tijdens The Night of the PromZ de vak- prijzen Leverancier van het Jaar, Best Online Performance en Supplier of the Year uitgereikt. In het bepalen van de onderschei- ding voor de Leverancier van het Jaar en Best Online Performance van 2017 krijgen ook eindklanten weer een belangrijke stem. Net als voorgaande jaren kunnen zij online hun stem uitbrengen via 8 De naam Distributor of the Year is een paar jaar geleden veranderd in Leverancier van het Jaar voor meer aansluiting bij de beleving van opdrachtgevers, die hun distributeur door- gaans leverancier noemen. Vandaar dat deze onderscheiding Leverancier van het Jaar wordt genoemd: voor distributeurs een betere benaming om richting eindklanten te communice- ren. (Voor het vak zelf is het is het wat verwarrend, omdat in vakjargon de term leveranciers vooral naar suppliers verwijst. De vakprijs voor de suppliers heet Supplier of the Year).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5