PromZ Vak 02-2017

2017 - nummer 2 – www.promz.nl 41 z (advertentie) ‘Wij gaan niet naar de eindklant!’ 9 Kamerbreed tapijt Claeys was zelf voorheen werkzaam in het kamerbreed tapijt, waarna hij via vrienden terecht kwam in de promotioneel textielsector. Hij was een klant van Screen en heeft zich na enige tijd ingekocht in het bedrijf. “In 2010 besloot ik me alleen nog te richten op wederverkopers. Ik werd voor gek verklaard!,” vertelt Claeys. In een tijd dat drukkerijen en borduurders zich meer en meer direct op de eindklant gingen richten, bijvoorbeeld via webshops, deed Claeys ze de deur uit. Hij vindt dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. “Voordat we Screen Holland begonnen, wilde ik een bestaande drukkerij in Nederland overnemen. Ik heb er een aantal bezocht en het niet gedaan, want al die drukkerijen wilden eerder of later toch direct naar de eindklant.” Claeys: “De marges in promotioneel textiel dalen, de prijzen van grond- stoffen stijgen, druk- en borduurbedrijven gaan rechtstreeks. Ik zet in op wat ik als het belang van de wederverkoper zie, en dat is niet naar de eindklant gaan, en discretie. Je ziet Screen niet in verpakkingen, niet in etiketten, we hebben geen eigen textiel en geen webshop, niks. Je moet trots zijn op wat je doet en kunt. Je wint geen orders op prijs alleen, het gaat ook om kwaliteit, vakkennis en betrouwbaarheid. Weet je trouwens dat men in Nederland eerst gaat voor prijs, dan levertijd en dan kwaliteit? En in België is het vervolgens kwaliteit, levertijd en prijs en in Frankrijk is het eerst kwaliteit, dan prijs en dan levertijd.” Ambacht Maar of de promotionele textielwereld het kan volhouden met enerzijds de grote leveranciers, die alleen hun eigen textielmerken bewerken, en anderzijds de zelfstandige, lokale drukkers, die alle modellen, materialen en stoffen kunnen bewerken en zich alleen richten op wederverkopers? Claeys denkt dat de grote drukkers op den duur meer zullen gaan samenwerken. “Wij drukken en borduren nu al steeds meer voor andere drukkers en borduurders. Veel concul- lega’s willen of kunnen geen extra werknemers aantrekken; vergeet ook niet dat veel drukwerk in ons segment seizoenswerk is, dat maakt het aantrekken en vasthouden van personeel er niet eenvoudiger op. Capaciteit is een probleem. En textiel decoreren is een ambacht. Het is een heel andere techniek dan het bedrukken van een pen. De branche zal er gezamenlijk een oplossing voor moeten vinden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5