PromZ Vak 02-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 37 Digitaal printen de toekomst? katoen. Ook zijn de inktkosten momenteel heel erg hoog, waardoor de drukkosten voor een enkele bedrukking erg hoog zijn. Het is wachten op een doorbraak. Digital transfers Transfers worden bijna altijd conventioneel gedrukt. Digitale transfers zijn vaak nog geen goede vervanging daarvoor. Het printen van lijm is nog niet mogelijk en wit printen is niet altijd in goede kwaliteit mogelijk. De meest gebruikte transfers zijn plotter of snijtransfers, waarbij op een ondergrond van een laag lijm en witte inkt het logo geprint wordt. En daarna de contouren van het logo gesneden worden. Digitale sticker, doming en inlay Deze drie printtechnieken worden in bijna alle gevallen gepro- duceerd via digitaal printen. Conventioneel drukken wordt bijna niet meer toegepast. Een stickermateriaal (wit of trans- parant) wordt voorzien van een logo, waarna de contouren van het logo gesneden worden. Wat is dan de reden waarom digitaal zo in opkomst is? De kosten voor opstarten zijn bij digitaal printen niet afhan- kelijk van het aantal kleuren. Daarmee is digitaal printen een heel stuk goedkoper dan conventioneel in de kleine opla- ges. De drukkosten zijn ook niet afhankelijk van het aantal kleuren. Daarnaast is personaliseren mogelijk en kan er tot over de rand van het product gedrukt worden. Ook zitten er minder hoge en ingewikkelde eisen aan het logo en het bestandsformaat. Wat is de toekomst van digitaal printen? Wanneer je op beurzen komt zoals de PSI, maar ook de beur- zen voor toeleveranciers van drukkerijen, domineren de (Advertentie) Bas Zeegers is opgegroeid in de offset drukkerij van zijn vader. In zijn functie als Supply Chain Manager bij MOB is hij nauw betrokken bij dit complexe en belangrijke onderdeel in de logis- tieke keten. digitale printtechnieken. Hier zitten de ontwikkelingen en moge- lijkheden. Maar de meeste machines voor direct printen op het artikel zijn leuke printers voor erbij en niet de industriële, hoog volume printers die de markt kan gaan veranderen. Ook voor digi- taal direct druk op textiel en “zeefdruk” artikelen is er nog geen allround oplossing. Maar de vraag is niet of deze oplossingen komen, maar wanneer. 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5