PromZ Vak 02-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 29 9 ‘Steeds meer concurrentie van suppliers’ IGC Global Promotions zegt over IGC International: “Eén loket, het kantoor in Rotterdam, waar wereldwijde kennis van IGC Global Promotions over lokale markten samenkomt. IGC International maakt het voor multinationals nog makkelij- ker om wereldwijd promotieproducten, relatiegeschenken en merchandise te verspreiden. Bij het centrale aanspreek- punt wordt alles voor de klant – van productie tot distributie – geregeld. IGC International is opgericht door IGC Global Promotions, een global contract partner voor multinationals voor inkoop van promotionele producten en relatiegeschenken. In de afgelopen 60 jaar is deze coöperatie (IGC) uitgegroeid tot een collectief van 52 partners in 46 landen, met in totaal 1.800 medewerkers en een jaaromzet van 395 miljoen euro. Aanvankelijk lag de focus van de aangesloten promotiebe- drijven op het delen van informatie over lokale markten. In 2011 is de samenwerking geïntensiveerd door ook klanten en leveranciers te delen. IGC International maakt een nog nauwere samenwerking en een actievere benadering van lokale markten mogelijk. “Elk land heeft zijn eigen importregelgeving, producteisen en handels- en marketingcultuur. Door onze wereldwijde kennis hierover te bundelen bij IGC International kunnen wij klanten nog beter helpen om hun product in de verschillende markten optimaal neer te zetten,” licht Poulis toe. “Vanuit IGC International in Rotterdam zorgen wij voor het hele proces: inkoop, creatie, productie en verspreiding wereldwijd.” Inmiddels is nu ook de nieuwe entiteit IGC International in het leven geroepen. Aandeelhouders zijn enerzijds de IGC- ledencoöperatie en anderzijds Hans Poulis: dat past ook bij het nieuwe businessmodel, aldus Poulis. Een reden voor het van start gaan met IGC International, vertelt Poulis, is dat het bundelen van inkoopkracht in de praktijk niet echt werkt. “Distributeurs houden voorkeuren voor bepaalde leveranciers en suppliers zijn om bepaalde redenen ook niet altijd gecharmeerd van dit soort inkoopcontracten.” Een andere reden is dat Poulis met IGC International nu zijn han- den vrij heeft om zelf ook als distributeur te kunnen functioneren, en niet meer alleen als de faciliterende marketingservices afde- ling voor de IGC-leden. Uit onderzoek, licht Poulis toe, bleek ook dat multinationals, de doelgroep van IGC International, wilden dat het hoofdkantoor in Rotterdam een steviger rol en mandaat had. Poulis: “IGC International functioneert als distributeur, die zich richt op multinationals als opdrachtgevers. Wij zijn daar helemaal op ingericht, denk alleen al aan de IT-omgeving. De IGC-leden supporten ons als dat nodig is of als de klant decentraal is geor- ganiseerd. Wat we doen als we kleinere klanten binnenhalen? Dan brengen we ze onder bij Staat & Co, of de andere IGC-leden in de andere landen.” Katalysator Een grote klant, die overigens centraal is georganiseerd en een aanzienlijke bijdrage heeft aan de omzet van IGC, is het Nederlandse Booking.com. Dit bedrijf legt behoorlijke projec- ten neer in Rotterdam en is volgens Poulis een extra motivatie geweest en katalysator voor de oprichting van IGC International. Hij vervolgt: “Samen met opdrachtgevers als Friesland Campina en L’Oréal is het een bedrijf dat de prijs van het promotionele product minder belangrijk vindt dan kwaliteit, CSR en compliance. IGC heeft altijd sterk ingezet op compliance en transparantie van de supply chain.” Het merendeel van de producten die IGC aan klanten levert zijn customized productions. Poulis: “Als IGC International zijn we zijn een aantrekkelijke distri- buteur voor suppliers. Maar we werken alleen met leveranciers die kunnen aantonen dat hun producten compliant zijn. Dat is een terechte eis van onze klanten.” Suppliers moeten beter voor de dag komen waar het om CSR en compliance gaat, vindt Poulis. “Er wordt veel over gepraat, maar de tastbaarheid en zichtbaarheid ontbreekt nog te vaak. Dan zijn suppliers toch ineens bang dat je te veel in hun keuken kan kijken en je de bron te zien krijgt. We moeten zo langzamerhand wel met elkaar bereid zijn die transparantie te geven. Informatie en rapporten moeten we delen. Laat maar zien welke certificaten je hebt. We moeten elkaar meer vertrouwen, niet zo argwanend zijn dat distributeurs of grote opdrachtgevers zelf naar de bron stappen.” Cowboys Poulis: “De hele economie wordt transparanter. De promotionele productenbranche kan niet achterblijven. Trouwens, hoe leg je de eindklant uit dat het vertrouwen rammelt, dat de supply chain rammelt en we op elkaars stoelen gaan zitten? Dat we elkaars positie wel kennen, maar toch in elkaars vaarwater zitten? Zo’n boodschap kun je toch niet overbrengen aan de eindklant? Dat roept het beeld van cowboys op, het wekt geen vertrouwen en dat is dan weer niet goed voor het imago van het vak.” Poulis pleit ervoor om de energie te steken in de promotie van de positie van het promotioneel product in de marketing- en com- municatiemix van opdrachtgevers. “Het is een manco dat de hele industrie onvoldoende in staat is om de kracht van het promoti- onele product uit te dragen. Het zijn vooral de suppliers die dat moeten oppakken, vind ik. Denk verder dan je eigen toko en de korte termijn. Het belang van de industrie is ook je eigen belang.” Over een jaar of drie denkt Poulis dat zijn opvolger in de startblok- ken moet staan. Wat wordt zijn volgende stap? “Ik wil dan meer tijd stoppen in de Netherlands Hong Kong Business Association, waar ik nu inmiddels twee jaar voorzitter van ben.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5