PromZ Vak 02-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 25 9 ‘Altijd voorop willen lopen is heel vermoeiend’ de benodigde 100.000 gulden, vertelt Krabbendam. Krabbendam: “Met ups en downs groeide Hokra en kregen we steeds meer waardering. Toch bleef Hokra voor de traditionele relatiegeschenkenhandelaar een raar soort reclamebureau en voor reclamebureaus een vreemde relatiegeschenkenboer. Gelukkig begrepen de grote adverteerders het wel…” Interpresent.nl In de dagelijkse praktijk kwamen er ook steeds vragen om 1000 pennen te leveren of 50 caps. Krabbendam: “Hokra was daar organisatorisch niet op ingericht, onder meer door dat we altijd weigerden om voorraden te houden.” Niet wars van een expe- rimentele aanpak begon hij hiervoor een aparte service met fax-on-demand. Het is inmiddels 1996. Weet u het nog? Je kon een telefoonnummer bellen, een artikelnummer intoetsen, een aantal ingeven en nog meer numerieke gegevens (zoals aantal drukkleuren) en als je de telefoon neerlegde, kwam de offerte binnen per fax die je alleen nog maar hoefde te ondertekenen en terug te faxen. Goed idee, maar het werd een fiasco. Klanten begrepen er niets van, konden niet onthouden welk artikel bij welk artikelnummer hoorde en waren het vooral niet gewend om zo te bestellen. Een illusie armer en een ervaring rijker ver- dween het concept geruisloos in de vuilnisbak. In 1999 deed het verkopen via internet heel voorzichtig zijn intrede. En dat was andere koek voor Krabbendam. Hokra werkte op dat moment voor Microsoft, die veel interesse had om een webwinkelproef- tuin in te richten. Zo ontstond interpresent.nl , een voor die tijd ongehoord geavanceerde webshop met duizenden artikelen die online besteld konden worden. Het kostte ruim een ton om de webwinkel werkend te krijgen en nog eens twee ton om de markt (via radiocommercials!) te laten weten dat interpresent.nl bestond. Gelukkig werkte interpresent.nl wel en na een schuchter begin werd interpresent.nl een substantieel onderdeel van Hokra, vertelt Krabbendam. Leergeld betalen Krabbendam: “Het illustreert dat ik graag tegen de stroom in zwom, eigenwijs als eervolle karaktereigenschap zag en leergeld betalen tot kunst verhief. Doordat Marijke ervoor zorgde dat er toch nog hier en daar wat geld verdiend werd, groeide Hokra uit tot een gerenommeerde speler met een stevige klantenkring en rond de 25 werknemers. Maar de lol ging er toen voor mij af en Marijke en ik besloten in 2006 om het bedrijf te verkopen aan de huidige eigenaren Martin de Winter, Ankie Crielaard en Jantina Leeuwis.” Met wat geld op zak en nog voldoende energie om iets nieuws op te zetten, begonnen ze Multistar Productions. Een evene- mentenbureau dat geheel volgens de traditie van Hokra het Wat had je anders moeten doen? “Zakelijk gezien heel veel. Alleen achteraf is dat makkelijk praten. Het altijd maar voorop willen lopen is heel vermoei- end en levert vaak minder geld op. Toch zou ik dat zo wéér doen. Het zit nu eenmaal in mijn onrustige bloed om vraag- tekens te zetten achter hoe dingen gedaan worden.” Wat zou je (voormalige) vakgenoten willen adviseren? “Ontplooi activiteiten voor de brancheorganisaties. Het is vaak ondankbaar werk dat ook nog eens niet direct geld oplevert, maar het levert je wel heel veel wijsheid op. En vrienden voor het leven... Dus vakgenoten: Als het goed gaat met het vak, gaat het ook goed met jullie!” Wat heb je, terugkijkend, heel goed gedaan? “Ik denk dat het vasthouden aan mijn uitgangspunten en stug doorzetten, ook als het eens moeilijk was, heel goed is geweest. Maar ook het ‘plezier’ boven ‘geld verdienen’ stel- len, daar zal ik nooit spijt van hebben. Bovendien denk ik, dat we altijd echt goed voor ons personeel gezorgd hebben, wat weer enorm veel heeft bijgedragen aan het dagelijks plezier en uiteindelijk succes.” Zou je weer terug willen naar het specifieke vakgebied van promotionele producten? “Niet als supplier of distributeur, wel als adviseur. Ik heb tot op de dag van vandaag veel plezier in het overbrengen van de ervaring en kennis die ik heb opgedaan. Zowel op het gebied van de inzet van promotionele artikelen als de bedrijfsmatige kant er van. En veel leveranciers, concullega’s en klanten van toen hebben nog steeds een speciaal plekje in mijn hart.” ‘helemaal anders ging doen’ door evenementen vanuit bele- venismarketing aan te vliegen. In 2011 zijn ze ieder hun eigen weg gegaan. Krabbendam startte Krabbendam Concept, Art & Projectmanagement. Door 30 jaar ervaring ietsje wijzer gewor- den besloot hij communicatieadvies in de breedte aan te gaan bieden. We schrijven inmiddels 2017. Krabbendam is nog steeds actief en zijn karakter is nog zoals het was. Binnenkort richt hij samen met een zakenpartner het nieuwe bedrijf Vibe&Flow Communicatieprojecten op dat zich als een soort externe com- municatieafdeling profileert en zich richt op het ontzorgen van (middel)grote bedrijven op het gebied van communicatiepro- jecten zoals merkbewaking, campagnes, evenementen, direct marketing projecten en – natuurlijk - nog steeds de effectieve inzet van promotionele artikelen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5