PromZ Vak 02-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 23 8 W e schrijven 1987. Na een aanloop via Renault en Hansnel Reklamemakers besluit Rijkus Krabbendam, toen 25, om Hokra Below the Line op te richten. Uit onvrede over hoe de “pennetjes- en sleutelhan- germarkt” functioneerde. Voordat hij deze sprong in het diepe waagde, was hij media- en marketingmanager. Dagelijks brak hij zijn hoofd over de vraag welk medium geschikt zou zijn om de doelgroep mee te berei- ken. Niet gehinderd door enige kennis durfde hij het ook om relatiegeschenken als media te bestempelen. Je kon er toch een boodschap mee over brengen? De kiem voor Hokra Below the Line was gelegd. De naam Hokra was bedoeld als de afkorting van Handelsonderneming Krabbendam. Later, toen Marijke van Hoorne partner werd, was de uitleg van de naam al snel de samenvoeging van Van Hoorne en Krabbendam. Vanwaar de toevoeging ‘Below the Line’? Krabbendam vertelt dat bij Hansnel een neonbord stond dat ooit was gemaakt om een nieuwe (mislukte) dochter op te richten onder de naam Hansnel Below the Line. Krabbendam vroeg of hij het neonbord mee mocht nemen en plakte daar Hokra op in plaats van Hansnel. Hokra Below the Line was geboren! Rijkus Krabbendam, van Krabbendam Concept, Art & Projectmanagement. “The pain in the ass van de gevestigde orde,” zoals hij zelf zegt. De man die de dingen graag anders doet. En eerder dan anderen. Avant la lettre begon hij in het promotionele productenvak met Hokra en interpresent.nl. “Ik zal er nooit spijt van hebben dat ik het ‘plezier’ boven ‘geld verdienen’ stelde.” ‘Altijd maar voorop willen lopen is heel vermoeiend’ TEKST: KARIN SCHAPER Waar zijn ze gebleven? Rijkus Krabbendam: Moeizame start De start was moeizaam, vertelt Krabbendam. Toenmalige leve- ranciers lachten hem uit. ‘Hoezo heb jij geen showroom?’, ‘Als je onze catalogus niet gaat voeren, dan leveren we niet aan je.’ Door vakgenoten werd Krabbendam vrijwel genegeerd. Een recla- meman die relatiegeschenken gaat verkopen? Dat kan nooit iets worden. ‘Dit is een vak voor handelaren en niet voor dromers!’ zei iemand tegen Krabbendam. Adverteerders dachten er anders over. Het toenmalige Intradal (Odorex, Prodent, enz.) was één van de eerste klanten die begreep dat iemand met reclamekennis wel eens goede promotionele artikelen zou kunnen bedenken voor winkelacties. Een mooie anekdote uit die tijd is dat Intradal een order plaatste voor 500.000 verpakte minizeepjes voor een on pack promotie van Odorex-deodorant. Voor Krabbendam was dit een mega-order die hij absoluut niet kon voorfinancieren, terwijl de leverancier van de zeepjes toch wel heel graag vooruitbetaald wilde zien voordat hij zou gaan produceren. Goede raad was toen minder duur dan nu. Onderweg belde Krabbendam vanuit een benzinestation met zijn Rabobank en kreeg de directeur aan de lijn. Toen ging dat nog zo… Hij geloofde van het begin af aan in het concept van Hokra en stortte zonder verdere plichtplegingen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5