PromZ Vak 02-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 21 9 D at komt naar voren uit een vergelijking van de uit- komsten van de recent gehouden ‘Tussenmeting 2017’ die in april in opdracht van PromZ Vak door onderzoek- bureau One Question in Nederland werd gehouden en de uitkomsten van de door PSI eind 2016 gehouden Europese Industry Barometer. Die vergelijking werd nu voor het eerst mogelijk omdat PromZ Vak en PSI hun onderzoeksvragen inzake bedrijfskenmerken op elkaar afgestemd hebben. Efficiënter De omzet per medewerker ligt dus bij Nederlandse distributeurs ruim 25% hoger dan gemiddeld in Europa. Hoe komt dat? Het heeft wellicht te maken met de gemiddelde ordergrootte. Of die gemiddelde ordergrootte in Nederland afwijkt van die in Europa is (nog) niet onderzocht, maar aannemelijk is dat deze lager is in vergelijking met grote landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, maar hoger dan in veel andere, kleinere Europese landen. We moeten het er misschien maar op hou- den dat Nederland qua ordergrootte ergens rond het Europese gemiddelde zal liggen. En dat zou dus betekenen dat Nederlandse distributeurs met meer ervaren personeel werken in combinatie met een –inmiddels- uiterst efficiënte bedrijfsvoering. Uit de cijfers blijkt overigens dat de gemiddelde personeelsom- vang van Nederlandse distributeurs niet verschilt van die van de gemiddelde Europese distributeur. Het zit ‘m dus echt in de output per medewerker en dan kunnen andere landen een voorbeeld aan Nederland nemen! Certificering Als het gaat om certificering van promotionele producten en het belang van duurzame promotionele producten, dan speelt Nederland tot nu toe zeker geen voortrekkersrol. We bevinden ons dan een ietsje onder het Europese gemiddelde. Van de Bij een gemiddelde distributeur in Europa bedroeg de omzet per medewerker in 2016 (excl. btw) ruim € 80.700,-. Maar Nederlandse distributeurs behaalden in datzelfde jaar een omzet van ruim € 108.000,- per medewerker. Nederlandse distributeurs doen ‘t beter! TEKST: ED VAN EUNEN Europese distributeurs vindt 49% certificering en duurzaam- heid belangrijk of zeer belangrijk, in Nederland ligt dat op 47%. Rond een kwart van de distributeurs vindt dit soort zaken niet belangrijk, maar ook dan loopt Nederland iets achter: 23% van de Europese distributeurs vindt certificering en duurzaamheid onbelangrijk, terwijl dat bij Nederlandse distributeurs op 26% ligt. Een toch wel hoog percentage, je mag er op rekenen dat die distributeurs zich de komende jaren echt anders zullen moeten opstellen. Als het gaat om specifieke vormen van certificering, blijkt in Nederland BSCI belangrijker te zijn dan in de rest van Europa, maar als het om ISO-certificering van distributeurs gaat, ligt Nederland achter op andere Europese landen. Als straks in de zomer de uitkomsten van de mei 2017-versie van de PSI Industry Barometer beschikbaar komen zullen we die in meer detail kunnen vergelijken met de cijfers uit de Nederlandse onderzoeken die PromZ Vak heeft gehouden bij distributeurs. Nederland Europa % % 1 – 4 62 52 5 – 9 15 22 10 – 49 18 22 50 – 99 1 3 100 of meer 4 2 Totaal 100 100 Nederland Europa % % < € 50.000,- 11 16 € 50.000,- tot € 500.000,- 41 48 € 500.000,- tot € 1 miljoen 17 15 € 1 miljoen en meer 31 21 Totaal 100 100 Nederland Europa Gemiddeld aantal medewerkers per distributeur 17,8 17,7 Gemiddelde omzet per distributeur € 1.925.000,- € 1.492.000,- Gemiddelde omzet per medewerker in 2016 excl. btw € 108.150,- € 80.735,- Aantal medewerkers per distributeur: Nederland vs Europa Omzet 2016 (excl. BTW) per distributeur: Nederland vs Europa Distributeurs, omzet 2016 per medewerker: Nederland vs Europa
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5