PromZ Vak 02-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 17 9 Vissen in elkaars vijver Het aandeel van duurzame producten in de omzet van een gemiddelde distributeur ligt in 2017 op ongeveer 15%. Over het algemeen hebben distributeurs wel het gevoel dat het aandeel van duurzame producten in hun omzet stijgende is, maar het lijkt een hele langzame stijging te zijn. Minder papieren catalogi De rol van de papieren catalogus heeft enerzijds te maken met de opkomst van digitale catalogi en anderzijds met het milieu. De tendens van minder papieren catalogi die we al enkele jaren zien blijkt zich ook in 2017 voort te gaan zetten. Slechts 8% van de distributeurs verwacht méér papieren catalogi te verspreiden in 2017 dan in 2016, 19% denkt minder papieren catalogi te gaan verspreiden terwijl 45% helemaal geen papieren catalogi zal gaan verspreiden in 2017. Een jaar geleden verspreidde 39% van de distributeurs geen papieren catalogus. De papieren catalogus is dus duidelijk op de terugweg. Enerzijds omdat steeds meer bedrijven helemaal geen papieren catalogus meer verspreiden en anderzijds omdat de distributeurs die dat nog wel doen, de aantallen te verspreiden papieren catalogi terugbrengen. Meer vraag naar online Driekwart van de distributeurs zet alle of een groot deel van de door hen aangeboden producten op de website. Maar minder dan de helft (44%) stelt afnemers in de gelegenheid om rechtstreeks via de website en zonder tussenkomst van een medewerker een bestelling te doen. Het percentage van de op die manier gereali- seerde omzet is in de helft van de gevallen minder dan 10%, maar kan bij andere bedrijven oplopen tot meer dan 75% (zie tabel 3). Overigens laat deze tabel ook zien dat webshopverkopen in de meeste gevallen geen ‘of/of’ operatie zijn maar juist een ‘en/en’ activiteit. Het is ook zeker niet zo dat de webshopverkopen bin- nen de branche praktisch alleen maar gerealiseerd worden door distributeurs die uitsluitend online verkopen: veel distributeurs verkopen zowel online als offline. Bijna 40% van de webshopverkopers zegt dat het aandeel van de online verkopen gestegen is ten opzichte van een jaar geleden. Niemand rapporteert een lager aandeel. Een derde van de distri- buteurs verwacht dat de vraag naar online inkoopmogelijkheden nog verder zal stijgen vergeleken met nu. Wat is originaliteit? Al jaren zeggen eindklanten in het jaarlijkse PromZ Opdracht- geversonderzoek dat zij vooral geïnteresseerd zijn in ‘originele’ promotionele producten. Dit jaar is in de tussenmeting aan de distributeurs gevraagd om aan te geven wat in hun ogen het meest originele promotionele product is dat zij in het afgelopen jaar hebben gezien. Zoveel mensen, zoveel smaken en meningen. Het meest gegeven antwoord is dat men het afgelopen jaar geen enkel origineel promotioneel product heeft gezien, zo zegt bijna 20% van de ondervaagde distributeurs. Dat geeft uiteraard te denken. Zijn er geen originele producten of is de visie op wat een origineel promotioneel product is bij distributeurs anders dan bij opdrachtgevers? Opvallend is wel dat een aantal distributeurs een ‘origineel’ promotioneel product vertaalt naar een ‘goed verko- pend’ promotioneel product. Anders gezegd, zij vinden dat als een promotioneel product goed verkoopt het ook wel origineel moet zijn. Misschien is er toch nog eens een goede definitie van het begrip ‘origineel promotioneel product’ nodig. De tussenmeting 2017 bevestigt het beeld van een branche waar weer in behoorlijke mate groei in zit. Men kijkt positief vooruit en men maakt gebruik van de groei in opdrachtgevers- budgetten. Maar de concurrentie is groot terwijl de marges niet of nauwelijks meer groeien en dat komt waarschijnlijk mede door de groei in online verkopen. Het is verheugend om vast te stellen dat een behoorlijk deel van de distributeurs ook zelf actief is op het gebied van online verkoop. Wel zien we bij deze meting nadrukkelijk het bewijs voor een ontwikkeling waarbij suppliers en distributeurs steeds meer naar elkaar toe kruipen en elkaars rollen geheel of gedeeltelijk overnemen. Het blijft boeiend om te zien hoe de branche daar de komende tijd mee om zal gaan. n= 38 % Minder dan 5% 24 5 tot 10% 26 10 tot 20% 11 20 tot 30% 3 30 tot 40% 11 40 tot 50% 3 50 tot 75% 13 Meer dan 75% 5 Weet ik niet 5 Gemiddeld 23,8% Totaal 100 Tabel 3: Aandeel webshopverkopen bij distributeurs (indien men over een webshop beschikt)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5