PromZ Vak 02-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 13 8 producten, al dan niet in overleg met een distributeur, recht- streeks aan eindklanten leveren. Voor het eerst is dit jaar in de tussenmeting diepgaander nage- vraagd bij de respondenten welke activiteiten ze eigenlijk allemaal ontplooien. En dan blijken de rollen van distributeurs en suppliers inderdaad behoorlijk door elkaar heen te lopen. Aan de respondenten is nadrukkelijk gevraagd of zij distributeur zijn (en dus promotionele producten verkopen aan eindklanten): 65% van de ondervraagde bedrijven zegt daar ja op. Op de vraag of men supplier is (en dus promotionele producten verkoopt aan distributeurs) geeft 24% van de ondervraagde leveranciers een bevestigend antwoord. Echter, vier van de tien suppliers zegt tegelijkertijd ook te leveren aan eindklanten en dus ook een distributeursfunctie te hebben. En van alle distributeurs zegt 15% ook aan andere distributeurs te leveren en dus feitelijk een suppliers-functie te vervullen (zie tabel 1). Het beeld wordt nog wat complexer als we zien dat 12% van de distributeurs zelf producent van promotionele producten is. Allen Distributeurs Suppliers n= 132 86 32 Wij zijn (meerdere antwoorden mogelijk): % % % Distributeur van promotionele producten, verkopend aan eindklanten 65 100 41 Leverancier van promotionele producten, verkopend aan distributeurs (supplier) 24 15 100 Producent van promotionele producten 17 12 31 Importeur van promotionele producten 26 28 44 Exporteur van promotionele producten 13 10 25 Reclamebureau 11 10 9 Marketing consultant 11 13 6 Drukkerij/copyshop 7 7 16 Textielverwerker 11 7 16 Anders 7 2 3 Tabel 1: Karakterisering van leveranciers van promotionele producten foto: iStock
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5