PromZ Vak 01-2017
2017 - nummer 1 - www.promz.nl 7 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N ’t Was een bumpy jaar voor PSL Opvallende move van de Plato Groep Gevraagd: meer online skills! GO FOR IT! 8 suppliers over de spirit van distributeurs VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË maart 2017 - nummer1 9 Steeds meer oog voor elkaar Dat heb je wel ‘ns, dat één bedrijf het nieuws domineert en daarom ook uitgebreid aan de orde komt in de media, ook in een vakblad als PromZ Vak. Het gaat hier om Compacon, dat onlangs zijn traditionele leveranciersdag organiseerde, afscheid nam van een van de oprichters Raymond Vos en – niet in de laatste plaats – begin dit jaar werd overgenomen door de Plato Groep. Die overname was the talk of the town. Compacon is een distributeur die een voorbeeldfunctie heeft voor collega’s. Die distributeur is nu onderdeel van de groep waartoe Clipper en IGO-POST, ook een prominente marktpartij, behoren. Dat trekt de aandacht, want deze partijen vullen in de praktijk in waar de laatste maanden in het vak over wordt gesproken: consolidatie van suppliers en distributeurs, ook in de vorm van de combinatie van de twee ‘bloedgroepen’. Er over denken en praten is één; het ook echt doen is twee. PromZ Vak denkt dat er best wat moed voor nodig is om te doen wat Compacon en de Plato Groep hebben gedaan. Maar als er één schaap over de dam is… Het is interessant om de ontwikkelingen rondom deze hoofdrolspelers te volgen en te zien wat er in de branche nog meer gaat gebeuren op dit vlak. Maar dat de stappen naar consolideren en samenwerken in de promotionele productenbranche zijn gezet, lijkt duidelijk. En we gaan er daarbij maar van uit dat de ontwikkelingen de toekomst van de branche goed doen. Distributeurs en suppliers, die willen groeien, hebben schaalgrootte nodig. Verwacht mag worden dat we in de branche de komende jaren steeds meer schaalvergroting door fusies, overnames en sterke samenwerkingsverbanden, zowel aan suppliers- als aan distributeurszijde, zullen gaan zien. Wie denkt nog terug aan de tijd dat distributeurs het niet vonden kunnen dat bijvoorbeeld ADM een onderdeel was van PF Concept… In tien jaar tijd is, mede onder druk van marktomstandigheden, het inzicht en de mentaliteit in deze branche behoorlijk gekanteld. PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)72-5153053 Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: monique.zijlstra@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: BC Fotografie, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5