PromZ Vak 01-2017

2017 - nummer 1 – www.promz.nl 65 (advertentie) - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDELIJKHEID VAN HET PPP 9 Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl Succesvol meedoen met aanbestedingen De gewijzigde aanbestedingswet 2012 geldt vanaf juli 2016 en is aange- past naar de Europese richtlijnen. Eén van de speerpunten zijn de nieuwe gunningscriteria volgens EMVI (econo- misch voordelige inschrijving). EMVI is de overkoepelende term voor 3 criteria: • Laagste prijs (motivatie) • Laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit (motivatie) • Beste prijs kwaliteitsverhouding Gunning op laagste prijs is dus nog steeds mogelijk maar zal gemotiveerd moeten worden. De beste prijs kwaliteitsverhouding behoeft niet gemotiveerd te worden. Dit is een goede ontwikkeling. Toch zien we vaak bij een inschrijving dat een prijs toch bepalend dreigt te zijn. Daarom is het goed om iedere aanbesteding vooraf te beoordelen op • Het aantal punten dat aan de kwalitatieve criteria wordt toegekend ten opzichte van het aantal punten dat aan het criterium prijs wordt toegekend, dient vol- doende hoog te zijn om het verschil te maken. • De kwalitatieve criteria moeten een bepalende rol spelen. Als te verwachten is dat iedere inschrijver (nagenoeg) even hoog gaat scoren op een criterium, dan is de prijs uiteindelijk toch doorslaggevend. Daarnaast zien we bij aanbestedingen in onze branche dat het beoordelen op prijs vaak fout gaat omdat aanbestedende partijen dit niet goed weten te omschrijven. Er wordt dan een niet kloppende systematiek gebruikt om de beste prijs te selecteren. Denk aan kortingspercentages opgeven terwijl niet gevraagd wordt naar de brutoprijs of de brutoprijs telt niet mee in de beoordeling. Of dat de instelkosten in de stuksprijs moeten worden gerekend, terwijl er per stuk besteld mag worden De prijs van een bedrukt promotioneel product wordt opgebouwd uit verschil- lende componenten zoals: product, opdruk, handling en verzending. Het aanbesteden vraagt dan ook een meer specifieke kennis en het houden van een marktverkenning/marktconsultatie is dan ook meer dan noodzakelijk voor een goede aanbesteding. Dit kan een eerste verkenning van de markt zijn via de branchevereniging Platform Promotional Products/PPP. Maar een bedrijfsbezoek of een kort semi- nar zijn zeker van toegevoegde waarde. Ook voor PPP-leden is het belangrijk om te weten waar op te letten bij een aan- besteding. PPP organiseert daarom op 20 april 2017 een middagseminar: succesvol meedoen met aanbestedingen van promotionele artikelen en kerstpakketten. Niek A.G. Hof (facilitair inkoopadviseur) zal onder andere toelichten wat de rol van een inkoper binnen de overheid is. Daarmee wordt het mogelijk duidelijk waar men de kansen moet zoeken. Daarnaast worden de wijzigingen betreffende de EMVI in de nieuwe AW2012 (aanpassing 2016 uitgebreid behandeld. Binnen PPP is er een aanbestedingscommissie actief bestaande uit: Carl Winters (Tintelingen), Hans Schalk (Intercédé) en Martin de Winter (Hokra). Via MKB Nederland is PPP vertegenwoordigd in het project Beter Aanbesteden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5