PromZ Vak 01-2017
z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 49 9 B ij dergelijke politieke gevoelens, aldus Freter, zie je de wens dat men terug wil naar de tijd van vóór de globalisering, een slechte ontwikke- ling voor de promotionele productenmarkt . Het willen beschermen van de eigen binnenlandse markten tegen negatieve effecten van buitenlandse handel, is niet ver- standig. “Wat we juist nodig hebben zijn bindende en uitvoerbare wettelijke kaders voor global trade. Die gaan ook de promotionele productenindustrie aan. Want er bestaat immers niet zoiets als een ‘uncoupled’ Promotional Product Planet. De promotionele producten- industrie staat niet op zichzelf.” Belastingen Freter besprak problemen als het niet correct afdragen van belastingen door met name Chinese suppliers, wat Europese landen een grote som aan belastinginkomsten kost, in Duitsland alleen al 800 miljoen euro per jaar, stelt hij. “Dit is ook een struikelblok voor eerlijke concurrentie in de promo- tionele productenindustrie.” Wat betreft compliance, wees hij o.a. naar de vele promotionele producten die tijdens de verkiezingsstrijd in de VS werden ingezet door Trump, die een enorm bedrag spendeerde aan pennen, caps, t-shirts, speelgoed etc. Verontrustend was, zei Freter, dat ‘verified safety information’ en productlabeling van deze artikelen veelal ontbraken. “Een serieuze inbreuk op de wetgeving en een oneerlijke concurrentie voor al die suppliers en distributeurs die wel sustainable produceren en compliant handelen. Laten we ver weg blijven van ‘junk’ producten, die het imago van de complete industrie in diskrediet bren- gen en de verkoop van betrouwbare producten schaden.” Politiek raakt ook de branche van promotionele producten. En als nationalisme de kop op steekt, moet ons dat zorgen baren, zei Michael Freter (director PSI) bij de opening van de PSI 2017 in januari. ‘Een uncoupled Promotional Product Planet bestaat niet’ TEKST: SABINE DOELMAN Michael Freter (PSI): PSI Industry Barometer 2016/2: licht optimisme Recent publiceerde PSI de uitkomsten van zijn Industry Barometer 2016/2, een onderzoek onder suppliers en distributeurs in Europa. Aan dat in de tweede helft van 2016 gehouden onderzoek namen ruim 1.950 Europese distributeurs en suppliers deel. Twee derde daarvan kwam uit Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland en Frankrijk. De uitkomsten van het onderzoek verschillen niet veel van die van eerdere PSI onderzoeken. • Rond 50% van de distributeurs heeft 4 of minder medewerkers. In Groot-Brittannië is dat aandeel een stuk lager, in Spanje en Italië een stuk hoger. • In lijn hiermee is het gegeven dat tegen de 60% van de distribu- teurs een omzet heeft van € 1 miljoen of minder. Dat geldt ook voor Nederland. • Als de omzet van het eerste kwartaal 2016 vergeleken wordt met die van het eerste kwartaal 2015, kon 58% van de distributeurs groei noteren, terwijl 18% een gelijkblijvende omzet meldde. Een kwart had een dalende omzet. De verwachting voor geheel 2016 was een stuk beter: 68% verwachtte groei en slechts 16% ver- wachtte omzetverlies. • De gerealiseerde groei en omzetverwachting van de suppliers lag wat hoger dan bij de distributeurs. • Van de suppliers is 43% actief in meerdere landen, bij de distribu- teurs ligt dat een stuk lager met 18%. • Ongeveer 44% van zowel de Europese suppliers als de distributeurs verkoopt hun artikelen ook online. • De helft van de Europese suppliers en distributeurs vindt certifice- ring belangrijk maar het zijn vooral de suppliers die op dit gebied zelf concrete stappen zetten. • De belangrijkste productgroepen voor zowel suppliers als distribu- teurs zijn promotioneel textiel en kleding (genoemd door 20% van de suppliers en 25% van de distributeurs), gevolgd door elektroni- sche producten (genoemd door 17% van de suppliers en 21% van de distributeurs) en kantoor/bureau-artikelen en dan met name balpennen (genoemd door 15% van de suppliers en 19% van de distributeurs). • Groeikansen ziet men vooral in branches als automotive, food, toe- risme, financiële markten en de bouw. (EvE) Micheal Freter
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5