PromZ Vak 01-2017

z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 43 8 H et avontuur van Raymond Vos begon in 1992, met Ton Löbker nog op de achtergrond. Löbker was op dat moment commercieel directeur bij Minolta. Vos: “We kwamen op het idee om mensen op hun verjaardag te verras- sen met een presentje. Ik heb toen gezegd: laat mij eerst een basis leggen, zodat we op een gegeven moment samen door kunnen. Onbevangen, 25 jaar jong, ben ik met de Gouden Gids op schoot bedrijven gaan bellen.” “Een paar keer per jaar kwamen we bij klanten. Als ze dan pennen of paraplu’s nodig hadden, dachten ze dat ze daarvoor ook bij ons terecht konden. Tot dat moment had ik nooit gedacht dat ik in premium- en relatiegeschenkenland zou belanden. Dat was rond 1996.” Ton Löbker was in dat jaar partner geworden van bureau Made in Rotterdam. In 1999 sloot Löbker zich volledig aan bij Compacon. In de nichemarkt tussen relatiegeschenkenbedrijf en bureau lagen volgens Vos en Löbker nog kansen. Grote namen als Vedior (nu Tempo Team) en Pon dienden zich al snel aan. Groter team Waar Löbker altijd meer aan de voorkant van het bedrijf heeft geopereerd, was Vos vooral verantwoordelijk voor de backoffice. “Maar door de grote klanten die we kregen, is de organisatie zeker de laatste tijd wel veranderd. Tegenwoordig is een veel groter “De combinatie Löbker en Vos, daarvoor geldt: een plus een is drie. Het is een cliché, maar we realiseren ons dat we een unieke samenwerking hebben gehad.” Raymond Vos heeft begin dit jaar afscheid genomen van Compacon, het bedrijf dat hij ruim 24 jaar geleden begon met Ton Löbker. Hij gaat de samenwerking met zijn compagnon missen, vertelt Vos. Net zoals hij het Compacon-team zal missen. ‘Wees belangrijk voor je leveranciers’ TEKST: ALLARD FREDERIKS Raymond Vos: team betrokken bij de klant: verkoop-binnendienst, account- management, iemand van de webshop, iemand van inkoop, noem maar op. Daarom heb ik een jaar geleden al gezegd: Ton moet algemeen directeur worden, want alle afdelingen hebben klantcontact.” Vos was binnen Compacon ook de man die de relatie onderhield met de leveranciers. “Dat was een goede samenwerking. Soms stonden we heus wel met de koppen tegen elkaar, maar na afloop geef je elkaar altijd een klap op de schouder en ga je weer door. Acht jaar geleden organiseerden we onze eerste leveranciersdag. Dat was een unicum in de relatiegeschenkenbranche.” “We hebben toen ook besloten om met minder leveranciers te werken, en te kiezen voor een paar key-suppliers. Dit vanuit de langetermijnvisie dat je samen veel meer voor elkaar kunt krijgen, en dat wij meer van hun expertise gebruik kunnen maken. Wij kunnen namelijk nooit verstand hebben van ál die producten die zij in het assortiment hebben. Daarnaast regelen ze veel op het gebied van compliance, de wet- en regelgeving. Mijn advies aan distributeurs zou dan ook zijn: ga niet voor de laagste prijs. Als je een belangrijke speler voor die leverancier bent, kan hij nog meer voor je betekenen. En hoe meer handel je bij die partij neerlegt, hoe lager de prijs kan uitpakken.” Raymond Vos

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5