PromZ Vak 01-2017

z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 41 9 ‘Het was een bumpy jaar voor PSL Europe’ doorgevoerd zijn een uitkomst van ons onderzoek over PSL onder distributeurs. Daarin vroegen we o.a. naar wat zij vonden van onze collectie, service en prijsstelling. Toen zijn we in de collectie gaan schrappen en gaan herzien. Terug naar de kern: de focus op elektronica, wat ook in het dna van PSL zit. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat we in alle prijssegmenten elektronica verkopen, en gaan we ook de diepte in. We willen echt weer die specialist zijn, en niet alleen op het gebied van assortiment en prijs, maar ook op het vlak van kennis, levertijden en compliance. We kunnen ons nu helemaal op de Europese markt richten, en dat is niet in de laatste plaats ook belangrijk in relatie tot Europese wetgeving en compliance.” “Omdat we nu zelf productontwikkeling vanuit Nederland doen,” vervolgt hij, “zijn we een eigen label gaan ontwikkelen, en dat heeft geresulteerd in Mr O, fashionable elektronicaproducten die we in samenwerking met designer Rodrigo Otazu ontwerpen. Mr O zal met name ook de vrouwelijke doelgroep aanspreken,” verwacht Strijbos. Rodrigo Otazu heeft wereldwijd naam gemaakt als ‘juwelier van de sterren’ met klanten als Katy Perry, Madonna, Lady Gaga en Jennifer Lopez. De lancering van het eerste Mr O product, de bluetooth speaker genaamd Frank, heeft onlangs plaats gevonden en zal gevolgd worden door de lancering van een complete productlijn die o.a. powerbanks, usb sticks, activity trackers en key finders omvat. Het speakertje gaat ook via de retail worden verkocht, naar ver- wachting bij bol.com, SB Commerce, Capri stores op Schiphol, Coolblue en Fonq. Verwaal: “En voor Europa hebben we exclusief voor de b-to-b markt het merk Princess Traveller in huis gehaald. De collectie bestaat uit koffers, tassen en reisaccessoires met een Dutch design. De producten zijn in Nederland en België o.a. verkrijgbaar bij Blokker, Kijkshop, ANWB, Coolblue, Bol.com en Wehkamp. Link met eindejaar “De vraag die wij in de afgelopen jaren hebben ontwikkeld in het zakelijke kanaal verdient meer aandacht. Met PSL Europe als part- ner voor dit specifieke kanaal kunnen we de juiste opzet bieden voor de handelaren in het business to business segment bin- nen heel Europa,” aldus medeoprichtster en eigenaar Florentine Ouborg. Door de ingebouwde weegschaal en oplader passen de koffers onder het kopje ‘elektronica’. Maar er is meer, maakt Verwaal duidelijk. Met het merk Princess en de koffercollectie heeft PSL een duidelijke link met eindejaar en kerspakketten- handelaren, zegt hij. “We denken hiermee een goed aanbod te hebben in deze aparte tak van sport.” Strijbos: “Door gebruik te maken van onze organisatie en ons dis- tributienetwerk binnen Europa verwachten wij dit merk verder te kunnen uitrollen in de komende jaren. Binnen PSL Europe zullen wij een dedicated contactpersoon voor de Princess Traveller col- lectie inzetten, zodat dit naast de bestaande activiteiten van PSL de juiste aandacht en specialisatie krijgt.” Schimmel: “Speerpunt is dat we meer willen doen met de klanten die we hebben. Met het aantrekkelijker assortiment dat we nu hebben, kunnen we die doelstelling invullen.” Het is met name de taak van Schimmel om de nieuwe koers van PSL te bewaken en te begeleiden. Veranderde branche Aan Schimmel, die na een jaar of tien weer in de promotionele productenbranche zit, de vraag of en hoe hij de branche veran- derd vindt in al die jaren. “Toen ik me weer in de branche ging verdiepen, las ik over consolidatieslagen en over het direct gaan van suppliers. Toen dacht ik ‘er is weinig veranderd’. Ik heb weinig grote overnames gezien. Maar wat wél anders is, is de rol van suppliers. In mijn tijd waren toch wel de suppliers aan de bal en bepaalden zij als het ware wat de distributeurs moesten doen. Nu zijn een ADM, een Gemaco of een Brand Addition, bijna net zo groot en invloedrijk als de grote suppliers van tien jaar gele- den. In die tijd waren distributeurs lokaal of nationaal gericht. Nu organiseren ze zich internationaal, ze gaan de grens over, soms omdat het moet omdat het een eis is van internationaal opere- rende klanten.” “En wat me enorm verbaasde toen ik terugkwam, hier bij PSL? Hoe bedenk je het om als groothandel je voorraad niet binnen handbereik te hebben liggen? Dat zou ik tien jaar geleden nooit voor mogelijk gehouden hebben. Hoe beheers je dat? Ik ben nu al een paar keer bij Elastoform geweest, en ik moet zeggen dat het dus wel kan. Het service level agreement waarbij Elastoform zorg draagt voor voorraad, decoreren en distributie loopt als een goed geoliede machine. Dus blijven we voorlopig zo doorgaan. Waarom niet?” Paul So is de Hong Kong-ondernemer die in de promotionele productenwereld bekend is geworden door PSL en Sweda, dat hij in 1978 oprichtte. Het was de tijd dat de eerste digitale horloges op de markt kwamen en So profiteerde er optimaal van. Al snel had hij een groot aantal mensen aan het werk en exporteerde hij naar het buitenland. In 1981 opende hij een verkoopkantoor in de Verenigde Staten en midden jaren tach- tig volgden Duitsland en andere Europese landen. In dezelfde  periode begon Sweda ook te leveren aan de promotionele indus- trie, eerst onder eigen naam, later als PSL. De Sweda Groep bezit twee eigen fabrieken over de grens bij Hong Kong.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5