PromZ Vak 01-2017
z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 39 8 foto: Luzan Veenendaal (vlnr) Arthur Strijbos, Martijn Verwaal en Erik Jan Schimmel denheid. Maar gedurende het jaar erna liepen we toch tegen allerlei dingen aan. Ook bepaalde afspraken met Paul So, die nog steeds aandelen bezit, moesten weer onder de loep worden genomen. Af en toe was niet goed duidelijk wat er nu wel en niet onder de deal viel, en dat veroorzaakte bij beide partijen onrust en irritatie. In zo’n periode ben je meer intern gericht dan goed is voor jezelf en je bedrijf. Een bottleneck was het op de rit krijgen van de inkoop en het samenstellen van het assortiment: hoe doe je dat optimaal, hoe financier je dat traject het slimste, dat soort vragen. We hebben gespard met heel ervaren mensen van buiten de industrie. Maar een buitenstaander kan je daar nooit zo gericht mee helpen als iemand die het vak van binnenuit kent. Erik Jan, die deze branche in al zijn facetten kent en veel ervaring heeft in deze branche, kwam precies op het goede moment naar ons toe. Hij kent zelfs Paul So vanuit vroeger jaren. Toeval bestaat niet. Noem het destiny.” Weg vinden Schimmel: “Ik heb geleerd dat het eerste jaar na een manage- ment buy out altijd het moeilijkste jaar is. Men is intern gericht, dat mag ook, want iedereen moet zijn weg weer vinden. We zijn de volledige ontvlechting met PSL ltd aan het afronden. Scheiden na een huwelijk van 15 jaar kost je een jaar recovery, zie het maar zo. ” Strijbos: “We wilden teveel zaken tegelijk aanpakken.” De weg omhoog wordt inmiddels weer bewandeld, stelt het drietal vast. De laatste twee, drie maanden waren zelfs prima, aldus Strijbos, een uitspraak die hij mede baseert op de positieve commentaren over het assortiment en de nieuwe uitstraling die PSL-klanten op de PSI afgelopen januari uitten. De kop boven het artikel in PromZ Vak nr 1 van vorig jaar luidde ‘PSL Europe in volle vaart verder vooruit’: er waren wat hick ups, maar de gang zit er weer in, aldus Strijbos en Verwaal. Terug naar core business Wat betreft de collectie zijn er de laatste maanden zo’n 100 pro- ducten uitgegaan en circa 40 nieuwe erin gekomen. In totaal bestaat de collectie nu uit zo’n 180 unieke artikelen. PSL wil weer terug naar zijn core business, en dat is elektronica. De afgelopen jaren was er niet echt sprake van een eenduidig beleid en daar- mee een helder gezicht naar de markt toe. Zo vertelde Verwaal nog in 2015 dat PSL uit zijn comfortzone wilde stappen en minder het label van ‘elektronica’ wilde hebben en meer dat van ‘eigen design’. Vorig jaar ging de aandacht alweer meer richting elek- tronica, maar ook ‘eigen design’ bleef op de kaart staan. Hoe dan ook, de supplier leverde ook pizzasnijders, besteksetjes en onderleggers. “Maar op een gegeven moment waren we geen echte specialist meer, maar ook geen generalist,” aldus Verwaal. Strijbos: “De aanpassingen in het assortiment die we nu hebben
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5