PromZ Vak 01-2017
z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 35 8 H et nieuwe jaar rustig beginnen was er niet bij voor Serge Mertens, directeur Benelux van PF Concept. “We zaten op 2 januari alweer met ons hele Europees sales- team bij elkaar. Iedereen voelt de urgentie. Alles moet tegen- woordig sneller. De tijd ligt natuurlijk allang achter ons dat je aan het begin van het jaar een catalogus opstuurde en dat eind januari dan de bestellingen binnendruppelden. Nu moet je gewoon vanaf dag één scherp zijn. Zodra je iets online zet, kunnen de reacties binnenkomen.” Vijf jaar geleden ging Mertens in Nederland aan de slag voor PF Concept. “We hebben toen gekeken: waar is PF Concept goed in en waar zijn we minder sterk in? Het werd duidelijk dat we te weinig samenwerking hadden met internetgedreven bedrijven. De hoofdoorzaak daarvan was dat we niet over de correcte data beschikten die noodzakelijk zijn ommet online aanbieders zaken te doen. Zij hebben die gegevens nodig om producten en prijzen op hun website te kunnen tonen. Als je die data niet kunt aanle- veren, beginnen ze er gewoon niet aan, want dat zou betekenen dat ze alles handmatig moeten invoeren.” “We hebben ons echt moeten aanpassen aan ontwikkelingen in de markt waarin PF Concept nog niet was meegegaan”, vervolgt Mertens. “De wereld is veel meer informatiegedreven geworden, en gedigitaliseerd. Klanten verwachten andere vormen van com- In het vak is behoefte aan nieuwe vaardigheden, stelt Serge Mertens van PF Concept. De supplier haalt steeds meer specialisten uit andere werelden binnen. Mensen met digitale skills, die bij bedrijven als Thomas Cook, V&D en Booking.com vandaan komen. Mertens laat zijn klanten daarvan meeprofiteren. Niet uit liefdadigheid, maar omdat die service zich vertaalt in loyalere distributeurs. PF Concept zet deuren open voor digitale specialisten TEKST: ALLARD FREDERIKS municatie dan in het verleden. Er wordt ook van je verlangd dat je direct reageert. Internet biedt daarnaast de mogelijkheid voor een kortere ‘go to market’-aanpak. Als je een nieuw product hebt, is het een kwestie van dagen voordat je de eerste resultaten ziet.” Online kennis Voor Mertens waren dat redenen om specifieke online kennis binnen te halen. “We hebben eerst een e-commerce- en project- manager aangenomen, Jeroen Nikkelen. Hij heeft vervolgens een datamanager gezocht. Het team van Jeroen bestaat inmiddels uit zeven mensen met verschillende, vooral digitale skills. Het is een van de belangrijkste onderdelen van de organisatie geworden. Het laatste halfjaar is dat ontzettend snel gegaan. En vandaag de dag hebben we nog meer specialisten nodig.” Dat zijn mensen met nieuwe profielen, met gedegen kennis van online, digitaal en data. Ze komen uit totaal andere sectoren, zoals de online retail. PF Concept heeft al medewerkers binnenge- haald die bij Booking.com, Thomas Cook en V&D hebben gewerkt. “Het zijn totaal andere mensen dan die we in het verleden nodig hadden.” Mertens erkent dat het niet eenvoudig is om de goede medewerkers te vinden. “We hebben veel kandidaten op bezoek gehad. In eerste instantie vinden ze de markt wel aantrekke- lijk. Maar ze zien ook andere mogelijkheden,bij de Googles en foto: Ruud Jonkers Serge Mertens
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5