PromZ Vak 01-2017
z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 33 9 ‘Faillissement was blessing in disguise’ Hoe kijk je nu tegen de promotionele productenindustrie aan, zowel tegen suppliers als tegen distributeurs? "In Promz Magazine heb ik ooit de ‘ieder voor zich mentaliteit’ aan de kaak gesteld. Dat is er helaas en ook wel begrijpelijk niet beter op geworden. De business is verhard en veel mooie bedrijven hebben de laatste crises niet overleefd. Veel kennis en ervaring gaat zo verloren en dat doet de industrie geen goed." Zou je weer willen terugkeren in dit vak? "Ik ben nooit helemaal vertrokken omdat ik betrokken ben bij de merchandising van Iamsterdam. Samen met Michiel Brandt, hij een beetje meer dan ik. Maar ik kan stellig zeggen niet terug te keren in de branche. Zeker omdat het er het afgelopen decen- nium niet makkelijker en niet leuker op geworden is. De loyaliteit is nog minder, de risico’s groter en de marges staan nog meer onder druk." Wat doe je nu? "Ik doe verschillende dingen, o.a. twee vastgoedactiviteiten. In 2007 ben ik met projectontwikkeling gestart. Kort daarop ben ik een aantal jaren vestigingsdirecteur geweest van het vastgoed- bedrijf dat de portefeuille van het voormalige bedrijf van Erik de Vlieger had overgenomen. Dat was een geweldige en leerzame tijd waarna ik in 2011 twee nieuwe partnerships ben begon- nen. Een hotelontwikkelaar voor wie we inmiddels een aantal hotels hebben ontwikkeld en net de eerste paal hebben geslagen voor het 309 kamers tellende Olympic Hotel bij het Olympisch Stadion. En woningontwikkelingen en -beleggingen. De laatste is mijn grootste activiteit waarin we woningen in Amsterdam (her)ontwikkelen en inmiddels meer dan 100 woningen verhu- ren. Bovendien ben ik vader van een gezin met drie zonen, een bedrijf op zich." Heb je in wat je nu doet profijt van je ervaringen in de promotionele productenbranche? "Absoluut! Vastgoedontwikkeling is people’s business en vergt veel overtuigingskracht en creativiteit. Daar waar ik vroeger te maken had met inkopers, heb ik nu te maken met de gemeente Amsterdam om mijn bouwplannen vergund te krijgen. En alhoe- wel ik met mijn eigen projecten exclusief ben en er gelukkig meer vraag dan aanbod is, draait alles om optimalisatie en onderscheid ten opzichte van mijn concurrenten." Loyaliteit bestaat niet? Wie op zoek is naar loyaliteit kan beter een hond nemen? Eens? "Absoluut niet, alhoewel de praktijk soms anders uitwijst. Zo herin- ner ik me tijdens mijn faillissement een telefoontje van een dame die manager was bij een van de grootste Nederlandse suppliers, waar ik tot dat moment al meer dan 15 jaar goed zaken mee deed, met de mededeling dat als ik niet zou betalen, zij er hoogstper- soonlijk voor zou zorgen dat ik nooit meer zaken met dat bedrijf zou kunnen doen. Alhoewel ik andere zaken aan mijn hoofd had, vond ik dit typerend! Gelukkig waren er meer fatsoenlijke leve- ranciers die me bedankten voor de goede samenwerking en me sterkte wensten of zelfs hulp aanboden. Ik heb ook goede herinneringen aan loyale klanten. Een goede verkoper heeft daar een neus voor en bouwt zo zijn klantenkring uit. Maar typische inkopers mijd ik, die kijken niet verder dan de prijs en daar gaat het dus ook vaak fout. En daarmee was er van loyaliteit weinig sprake. Alhoewel die loyaliteit soms, juist door inkopers van de allergrootste bedrijven, schaamteloos te koop werd aangeboden." (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5