PromZ Vak 01-2017
z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 31 8 een kortgeding, maar de advocaten van Heineken hadden daar geen belang bij en wisten met succes een rookgordijn te creëren waardoor het een slepende bodemprocedure werd. Ondertussen spraken de betrokken inkopers met mijn concurrenten, die op hun beurt ook weer mijn klanten spraken en toeleveranciers. Bovendien werd mijn bank geïnformeerd die alle faciliteiten direct introk. Angst regeerde waardoor mijn omzet snel terug liep. Ik had loyale medewerkers met gezinnen en hypotheken en voelde me verantwoordelijk voor hun situatie. Bijna iedereen had voor het faillissement al een andere baan. Toen ik de rechtszaak eindelijk won was de schade te groot, zowel financieel als qua organisatie." Hoe kijk je terug op je tijd in de promotionele productenbranche, op Premium Connection en op je faillissement? "Het was een hele leuke tijd, vooral de vele reizen naar China, maar de lol werd wel steeds minder. De druk werd groter, de risico’s ook en de marges kwamen steeds meer onder druk. In die zin was deze kwestie wel een ‘blessing in disguise’. Door het fail- lissement ontstond ruimte voor nieuwe richtingen. Dat zag ik op dat moment echt niet zo; het faillissement viel in dezelfde periode waarin ik trouwde en voor de tweede keer vader werd. De grond onder mijn voeten spoelde weg. Mijn wereld stond op z’n kop." Wat heb je ervan geleerd? "Heel erg veel. Vooral hoe een (dreigend) faillissement werkt. Ik heb daarna regelmatig bedrijven geholpen die in zwaar weer zaten. Maar ook wat ik belangrijk vond voor mijn nieuwe carrière: continuïteit, exclusiviteit, duurzaamheid, beperkte afhankelijkheid van personeel en minimale woon-werk reistijd. In ieder geval de eerste 3 uitgangspunten ontbraken bij Premium Connection. Continuïteit beperkte zich tot je laatste opdracht, exclusiviteit tot de beste prijs en duurzaamheid was ver te zoeken. Ik heb vele honderden containers geïmporteerd waarvan het grootste deel van de inhoud binnen afzienbare tijd op de vuil- nisbelt belandde. Dat wilde ik niet meer." Premium Connection failliet Na negen jaar is het doek gevallen voor Premium Connection. Het bedrijf van Hidde Proost, gespeci- aliseerd in custom made premiums, gaat ten onder door een slepende rechtszaak tegen klant Heineken. Medio 2005 ontwikkelde Premium Connection voor Amstel de Reservebank, een premium dat aan de vooravond van de fina- les van de UEFA Champions League en de Nederlandse Amstel Cup kon worden aangeschaft bij een krat bier. Volgens Proost ontstond er een conflict over de levertijd van het bankje, dat in China geproduceerd werd. “Heineken bleek uit te gaan van een veel kortere levertijd dan we hadden afgesproken. Die levertijd kon ik niet garanderen. Heineken heeft de premiums toen laten invliegen en trok de kosten af van onze rekening. Dat ging om enkele tonnen, waardoor Premium Connection problemen kreeg met zijn liquiditeit. Wat daarbij meespeelde was dat we net uit een recessie kwamen.” Proost heeft sinds vorig jaar geprocedeerd tegen Heineken. De rechtbank stelde Premium Connection deze zomer (2006) op alle punten in het gelijk, maar het bleek een pyrrusover- winning. Cruciale medewerkers waren toen al vertrokken, net als de meeste klanten. Proost spreekt dan ook cynisch over de ‘enorme loyaliteit in de promotionele branche’. “Het is wrang dat Heineken onze eerste klant was en dat we uitgerekend door deze klant kapot zijn gemaakt,” zegt een verbitterde Proost. Hij sluit een terugkeer in de promotionele branche niet uit, maar zegt zeker een paar maanden nodig te hebben om het faillis- sement van Premium Connection te verwerken. Uit PromZ Magazine, 2006 Wat zou je anders hebben gedaan, terugkijkend? "Ik was teveel bezig een mooie organisatie neer te zetten. Achteraf gezien was de leukste tijd de periode waarin we met 6 à 7 man waren. In plaats van een grotere organisatie te worden had ik veel eerder moeten inzetten op continuïteit en exclusiviteit." Wat zou je nu voor advies (mede op dit vlak van ‘grote klanten’) willen meegeven aan distributeurs? "Werk voor klanten die jouw creativiteit en kwaliteit belonen. Doe niet mee aan uitgekookte tenders waarbij prijs bepalend is en je niet verder komt dan de inkoper. Na ieder project kun je opnieuw beginnen. Probeer continuïteit te creëren met exclusieve produc- ten en licenties. En een advies aan ‘grote klanten’: beoordeel je inkopers meer op kwaliteit en laat ze niet te lang op dezelfde post zitten; dat komt de integriteit niet ten goede."
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5