PromZ Vak 01-2017

30 TEKST: SABINE DOELMAN Drink je nog wel ‘ns een Heineken-biertje? "Zeker! Ik vind Heineken heerlijk bier en een prachtig merk waar Nederland trots op mag zijn. Wat mij overkomen is heeft ook niet zo zeer met Heineken te maken, maar vooral met de dubieuze rol van de toenmalig betrokken inkopers. Toen de waarheid boven kwam legde de directie van Heineken zich dezelfde dag nog neer bij het vonnis en werden de verantwoordelijke inkopers op een zijspoor gezet. Daarmee heb ik m’n gram wel gehaald." Je was in het verleden werkzaam bij JPM, dat toen evenals Jos! Premiums & Gifts, door het MOB van Erik Jan Schimmel werd overgenomen. Jij bent toen Premium Connection gestart. Kun je iets meer over die tijd vertellen? "Ja, na een omzwerving kwam ik weer bij mijn eerste werkgever JPM terug, nu als directeur. Ik speelde al langer met de gedachte voor mezelf te beginnen maar vreesde dat het dan lastig zou zijn met grote klanten te kunnen blijven werken. JPM was inmiddels een behoorlijke club geworden met buitenlandse vestigingen. Mijn ambities sloten daar wel bij aan. Echter mijn persoonlijk visie bleek na verloop van tijd te botsen met de visie van de oprichters die druk bezig waren met het verkopen van hun bedrijf." Het vak kent Hidde Proost (nu vooral actief in vastgoed) o.a. van Premium Connection, de distributeur die door toedoen van Heineken onnodig failliet ging. Proost: “Toen ik de rechts- zaak eindelijk won was de schade te groot, zowel financieel als qua organisatie.” Hidde Proost: Waar zijn ze gebleven? ‘Faillissement was blessing in disguise’ Net als JPM focuste Premium Connection zich ook op grote klanten. Wat was de signatuur van Premium Connection? "Kwaliteit en degelijkheid." Focus op grote klanten, grote gevaren. Eens? "Zeker, maar daar lag nou juist een kans. Ik probeerde mijn klanten juist in te laten zien dat het grootste risico bij hen lag, want het is hun merk wat gekoppeld werd aan een premium. De merkschade als gevolg van een inferieur premium kon veel groter zijn. Des te belangrijker is het dat die grote merken werken met leveranciers die dat juist goed onder controle hebben. Premium Connection begreep dat heel goed en besteedde daar veel tijd en geld aan. Niet voor niets dat ik aan de wieg heb gestaan van de oprichting van het PPP en het keurmerk." Eén zo’n grote klant, Heineken, veroorzaakte jouw faillissement. Wat er gebeurde staat in een notedop in het bericht van destijds (zie bijgaand). Onbegrijpelijk eigenlijk, dat je een rechtszaak wint, maar je bedrijf toch ten onder gaat…! "Ja, dat was wrang. Gelijk hebben is één, maar gelijk krijgen is kostbaar en tijdrovend. Deze kwestie leende zich prima voor

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5