PromZ Vak 01-2017

2017 - nummer 1 – www.promz.nl 27 z 9 Intraco supplier 2016 van Compacon Groei zonder grenzen Het thema van de leveranciersdag was dit jaar “Groei zonder Grenzen”, en daar zat ook de strategische richting van Compacon in besloten. De overname door de Plato Groep is er namelijk een met een strategische gedachte voor Compacon: Compacon wil verder groeien en ziet door de overname mogelijkheden om Compacon ook internationaal uit te rollen. “We hebben denk ik bewezen dat Compacon een succesvolle partner is voor de grotere ondernemingen binnen Nederland. Daar hebben we vele middelen voor ontwikkeld zoals onze eigen webshopoplossing Promonline, onze inkoopmodule GroupBuy, professionele bedrijfsprocessen ten aanzien van CSR en compli- ance en onze creatieve insteek wanneer het gaat om de inzet van promotionele producten. Een compleet pakket dat past bij de specifieke wensen en eisen van de corporate organisaties. En juist deze corporate organisaties willen we ook in het buitenland gaan bedienen, waarbij het bestaande internationale netwerk van IGO-POST natuurlijk een prachtige springplank is,” zo presen- teerde Löbker zijn verhaal. “Met de know how en de middelen die we centraal hebben ont- wikkeld, kunnen we in de landen waar IGO-POST actief is en kantoor houdt corporate klanten bedienen met lokaal account management. Vanuit bestaande kantoren, waardoor we ook lokaal én fysiek aanwezig zijn, de cultuur begrijpen en de taal spreken. Een stevige propositie waar we hoge verwachtingen van hebben.” DNA van het bedrijf Het thema van de leveranciersdag “Groei zonder Grenzen” slaat ook terug op de ambitie om Compacon internationaal uit te rollen en daardoor de activiteiten te verbreden en de omzet te vergro- ten. Dat kan tevens groei betekenen voor de preferred partners van Compacon, aldus Löbker. Hij maakte op de leveranciersdag duidelijk dat de overname van Compacon door Plato Groep geen gedwongen winkelnering bij Clipper betekent. De preferred part- ners van Compacon hebben alle kans mee te groeien met de internationale ambitie van Compacon, vindt Löbker. “Het succes van Compacon wordt mede bepaald door de nauwe samenwerking met onze preferred partners. Die jarenlange rela- ties hebben het DNA van ons bedrijf mede bepaald. En voor de toekomst zien we dan ook alleen maar meer kansen. Maar dan moeten leveranciers de ontwikkelingen bij Compacon wel als een kans zien en willen meewerken aan onze groeiambitie. De leveranciers die de overname als een bedreiging beoordelen en daardoor meer terughoudend zijn, zullen zichzelf op achterstand zetten”, gaf hij aan. Bouwen van samenwerkingen Löbker: “De markt is in beweging en dan moet je meebewegen. De snelle ontwikkelingen in onze industrie vraagt ook om te den- ken in nauwe samenwerkingen. Niet alleen tussen supplier en distributeur, maar mogelijk ook tussen suppliers onderling. Het traditionele denken vanuit concurrentie zou in mijn ogen beter omgezet kunnen worden in het bouwen van deze samenwer- kingen. Dat is wat wij doen met onze key suppliers om onze klanten maximaal te kunnen bedienen. Integratie van processen, klantspecifieke oplossingen en bijvoorbeeld productproposities op maat hebben ons en onze suppliers veel gebracht. Maar ook voor suppliers zijn efficiënte verbreding van assortiment en bun- deling van kracht logische stappen in een markt die consolideert.” Hij vervolgde: “Diegenen die snel kunnen inspelen op de markt- ontwikkelingen zullen in de toekomst het meest succesvol zijn. Dat geldt voor distributeurs maar ook voor suppliers. De over- name van Compacon door Plato Groep is daar een mooi voorbeeld van en ik verwacht dat er meer van deze ontwikkelingen zullen volgen! Grip op de eindklant, een brede marktdekking, integratie in de supply chain en bundeling van krachten zijn strategische keuzes die het verschil maken. Want onze industrie staat aan de vooravond van verandering door een toenemende transparan- tie, complexe wet- en regelgeving, minder schakels in de supply chain, technologische ontwikkelingen en veranderend klant- gedrag bij onze nieuwe doelgroep generatie Y. Consolidatie en bundeling van kracht is één van de te verwachten bewegingen om deze veranderingen het hoofd te bieden.” Nostalgische tram De bijeenkomst trok vertegenwoordigers van de circa 27 pre- ferred suppliers van Compacon. De inmiddels traditionele leveranciersdag die Compacon jaarlijks organiseert vond dit keer zoals gebruikelijk weer plaats op een typisch Rotterdamse locatie: Hotel Quartier du Port in het historische Scheepvaartkwartier in Rotterdam. De preferred suppliers stapten aansluitend aan de presentatie in een nostalgische ‘snert’ tram voor een tocht langs de iconische plaatsen van Rotterdam.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5