PromZ Vak 01-2017
z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 25 8 O p de achtste leveranciersdag van Compacon op rij, die medio februari plaatsvond, blikte Ton Löbker terug en vooruit over ontwikkelingen bij Compacon en de ontwikkelingen die hij signaleert in het vak in het alge- meen. Ook koos Compacon, zoals gebruikelijk, zijn leverancier 2016. Dat werd Intraco. In de jaren daarvoor viel die eer te beurt aan onder andere Araco, Mid Ocean Brands, Xindao, Yazu, Lensen Toppoint, PF Concept en F&F verpakkingen. Leveranciers zijn bij Compacon ‘gekwalificeerd’ als ze voldoen aan een bepaalde score die wordt gemeten aan de hand van crite- ria als klantgerichtheid, assortiment en kwaliteit, prijs, voorraad, levertijd, flexibiliteit (o.a. in spoedorders), proactiviteit, teamwork en webshop orderafhandeling. Bij elkaar genomen gaat het hier om de Balanced Score Card. Deze tool is ook een graadmeter bij het bepalen van Compacons supplier van het jaar, een titel die dus naar Intraco ging. Nieuwe klanten “Onze leveranciersdag is een dag om met onze preferred sup- pliers even stil te staan bij de resultaten van afgelopen jaar, de samenwerking te vieren en onze partners deelgenoot te maken van de strategie die we voor ogen hebben,” aldus Ton Löbker. En door de recente overname van Compacon door de Plato Groep "Door de snelle ontwikkelingen in het vak, zou het traditionele denken vanuit concurrentie in mijn ogen beter omgezet kunnen worden in het bouwen van samenwerkingen tussen suppliers en distributeurs, of tussen suppliers onderling,” aldus ceo Ton Löbker (Compacon) op de jaarlijkse leveranciersdag van deze distributeur. Intraco supplier 2016 van Compacon TEKST: KARIN SCHAPER was iedereen natuurlijk benieuwd naar de strategie en welke gevolgen dit zou hebben voor de huidige preferred partners van Compacon. 2016 was wederom een goed jaar voor Compacon, vertelde Löbker. “We hebben een aantal mooie nieuwe klanten zoals Transavia, Asito, YoungCapital, Valk & De Groot en Philips Healthcare mogen verwelkomen en bij bestaande klanten heb- ben we meer gedaan, een teken dat de economie zich aan het herstellen is. De strategie om de grotere bedrijven te bedienen past ons inmiddels goed, daar hebben we onze processen en ook onze klantbenadering op ingericht. Zo heeft Compacon inmiddels zo’n 50 klanten, waarvoor in eigen beheer een klantspecifieke webshop is ontwikkeld en waarmee het assortiment promotio- nele producten van de klanten wordt beheerd.” Hij vervolgde: “Ook de strategie om met een selecte groep pre- ferred suppliers samen te werken heeft een positieve invloed gehad op de resultaten. Door te kiezen voor een groep vaste leveranciers kun je ook meer in elkaar investeren, en dat betaalt zich uiteindelijk terug voor beide partijen. Zo heeft Compacon ook in 2016 voor het vierde achtereenvolgende jaar een behoorlijke omzetgroei gerealiseerd bij zijn preferred suppliers. “Een win-win situatie, waardoor je dieper met elkaar kunt gaan en ook kunt investeren in de samenwerking op lange termijn”. Leveranciersdag Compacon Martijn Spiering en Oscar van der Spruit (Intraco)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5