PromZ Vak 01-2017

z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 23 9 Plato Groep verrast het vak Het vak had de verkoop van Compacon aan een groep met een supplier en distributeur niet verwacht, eerder een samengaan met een XLCONCEPT of Gemaco. Löbker: “Het gaat niet alleen om de verkoop van je onderneming, maar vooral ook om het creëren van een toekomst. Ik geloof alleen dat je succesvol kunt zijn als je complementair bent aan elkaar en met elkaar een bredere marketing krijgt. Verkopen aan of fuseren met een bedrijf dat hetzelfde doet, dan heb je alleen méér van hetzelfde en dat is in ons vak zeker geen lang leven beschoren.” Integreren in supply chain Denk je dan aan het Amerikaanse model? Löbker: “Nee, want in dat model is de binding tussen distributeur en supplier vrij sterk. Ik zie het meer als gebruik maken van elkaars krachten. Boer: “Er zijn steeds meer leveranciers die niet meer het hele spectrum  willen bedienen, maar zich juist gaan focussen op bepaalde groe- pen. En als je een bepaalde groep wil bedienen, zal je hem ook zelf moeten creëren.” Löbker: “Wat wij hebben gedaan, zal niet de laatste beweging van deze soort in de branche zijn. Als ik voor mezelf spreek: ik vind dat je als distributeur moet integreren in de supply chain. De toekomst staat voor de deur en die is anders dan nu. Er zijn weinig distributeurs die echt geld verdienen. Iedere distributeur worstelt met zijn toekomst, maar ze hebben wel verwachtingen. Moeten ze zich aansluiten bij een groep of moeten ze een niche speler worden? Beide is ingewikkeld. Maar doe iets. Stilstaan is achteruitgaan. De branche moet zich klaarmaken voor veel ver- anderingen. Wanneer je ziet dat er veel kapitaal in onze industrie wordt geïnvesteerd, bijvoorbeeld een Cimpress die 200 miljoen investeert in National Pen, dan kun je niet zeggen dat deze  branche slechts evolueert. Dit zijn in mijn ogen game changers waarop je moet anticiperen.” Boer: ”Er lopen in deze markt nog te veel mensen met oog- kleppen op. Er zijn nieuwe, snel opkomende partijen die wel vooruitkijken. Naar mijn idee is een internationale ontwikkeling onontkoombaar, zowel voor suppliers als voor distributeurs. Ga daar in mee. En streef niet direct naar de 100 procent oplossing, bij 80 procent mag je al tevreden zijn, anders word je alweer ingehaald door de tijd en de werkelijkheid. Hou de snelheid in je bedrijf. Voor ons is volume belangrijk, en verder groeien in diverse marktsegmenten, waarvan je ook ziet dat ze dichter bij elkaar komen. Klanten van IGO-POST verwachten steeds meer de service als van een Compacon, maar klanten van een Compacon kopen ook wel eens bij een IGO-POST. Koopgedrag raakt steeds meer versnipperd. De klant zit aan het stuur en bepaalt welke service je als leverancier moet bieden.” Voorwaarden scheppen Löbker: “Het beste gebeurt door de dingen gewoon maar te doen. Je moet niet achter je tekentafel blijven zitten, anders ben je alweer te laat als de nieuwe ontwikkelingen er zijn. Je moet de voorwaarden scheppen en dan gaan. En ja, consolideren is van deze tijd, zoals wij het hebben gedaan en tussen distributeurs en suppliers onderling. Ik denk bijvoorbeeld niet dat alle suppliers die nu op de PSI staan er in dezelfde hoedanigheid over een jaar of twee, drie weer zullen staan. En als distributeur moet je kijken naar de langere horizon. Zorg dat je via een consolidatieslag je positie versterkt of wordt een krachtige nichespeler. Ik voorzie een grove scheiding: online onderkant en aan de bovenkant de grote distributeurs voor corporate, daar tussenin wordt het een interessante strijd, waarin je je moet afvragen wat je bestaans- recht kan zijn.” Naam laden Vroeger ging het eigenlijk altijd om de naam IGO, maar nu de Plato Groep ‘ineens’ een bekende naam wordt en niet alleen meer staat voor Clipper en IGO-POST, maar ook voor Compacon en wellicht in de nabije toekomst voor meer merken die zelfstandig opereren binnen de groep, is er aanleiding om de naam Plato Groep te laden. Frans-jozef Maas en Ron Boer gaan zich van nu af aan dan ook presenteren als de directie van de Plato Groep, waaronder nu drie merken hangen, maar later wellicht meer. Maas, Boer en Löbker vinden dat de promotionele producten- branche zich snel doorontwikkelt. Maar ze zijn ervan overtuigd dat de industrie hoe dan ook blijft bestaan. Er zal altijd behoefte zijn om merk en imago te versterken en de klantenbinding te optimaliseren met promotionele producten, standaard of custom made. Boer: “De behoefte om op te vallen wordt enkel groter in de digitale tijd waarin we leven.” Cimpress, het vroegere Vistaprint en het moederbedrijf van het Nederlandse Drukwerkdeal, is een online drukwerkleverancier met zijn hoofdkantoor in Venlo. Het bedrijf biedt klanten de mogelijkheid om bedrukte producten en promotiemateriaal online te bestellen. De beursgenoteerde online drukkerij Cimpress heeft eind december 2016 National Pen overgenomen. De overnamesom bedroeg ca. $ 218 mln. Het Amerikaanse National Pen is een toonaangevende fabrikant en leverancier van op maat gemaakte schrijfwaren en promo- tionele producten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5