PromZ Vak 01-2017
z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 21 8 H et vak reageerde verbaasd. Want zo op het eerste gezicht zijn het geen ‘bloedgroepen’ die bij elkaar pas- sen. Hoe past een bedrijf als Compacon in het rijtje Clipper en IGO-POST, en hoe kan Compacon zich senang voelen in dat gezelschap? Het zit zo: IGO-POST wil ook de bovenkant van de markt gaan bedienen, en dat kan door een distributeur als Compacon in huis te halen. En Compacon wil internationaal groeien, en dat kan via IGO-POST dat vestigingen heeft in zes landen in Europa en actief is in dertien Europese markten. Het netwerk voor Europese groei voor Compacon ligt daarmee in één keer klaar voor gebruik. De Plato Groep heeft een meerderheidsbelang genomen in Compacon, oprichter Ton Löbker heeft een minderheidsaandeel behouden in Compacon en blijft ceo, oprichter Raymond Vos heeft al zijn aandelen in Compacon verkocht. Compacon blijft onder de naam Compacon zijn activiteiten voort- zetten en binnen de Plato Groep als zelfstandige organisatie opereren. Daarin zit juist een belangrijke toegevoegde waarde van de operatie, lichten Frans-jozef Maas (ceo Plato Groep), Ron Boer (cco Plato Groep) en Löbker toe. Méér van hetzelfde was geen optie, noch voor Maas en Boer, noch voor Löbker. IGO-POST dat met name het MKB bedient, wil ook de bovenkant van de markt bedienen, en daarmee eindklanten meer service en cre- ativiteit bieden. Strategische koers Maas: “Met zowel Clipper als IGO-POST hebben we een stevige positie verworven in het indirecte en directe kanaal. De strategi- sche koers van onze groep is gericht op marktverbreding en het vergroten van onze voetprint in geheel Europa. Het full service karakter van Compacon, waarbij dienstverlening, accountma- nagement, ontzorging en creativiteit centraal staan, sluit goed aan bij onze visie om ook de large accounts van de markt te kun- nen bedienen. Met Compacon bedienen we een marktsegment dat aanvullend is op onze huidige activiteiten.” Löbker vult aan: “Voor Compacon is deze samenwerking een mooie stap om de grenzen te verleggen. Als onderdeel van de Plato Groep hebben we direct een springplank naar een groot internationaal netwerk van Europese vestigingen en zijn we klaar om onze activiteiten ook internationaal verder uit te rollen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat schaalgrootte, integraal supply chain management, internationalisering en klantgerichte (IT)processen de succesfactoren zijn voor de toekomst. Door de samenwerking met de Plato Groep creëren we, naast alle synergievoordelen, voorwaarden waardoor we ons succes verder kunnen uitbouwen. We kijken dan ook met veel vertrouwen en ambitie naar onze gezamenlijke toekomst.” Ook Boer zegt dat de overname van Compacon enorm veel tijd en energie scheelt om de strategie van Plato handen en voeten te geven. “Als je besluit zo’n organisatie zelf op te tuigen, duurt het jaren voordat je dat voor elkaar hebt en de specifieke kennis en het specialisme in huis hebt.” De groeistrategie van de Plato Groep omvat overigens ook het (online) bedienen van eindklanten in het laagste segment. Hoe dat ingevuld gaat worden is nog niet bekend. Goed nieuws Zo ver voor IGO-POST – en de combinatie met Compacon. Maar hoe zit Clipper erin? Maas: “Het zit ‘m uiteindelijk in de gezamen- lijke inkoop, en het gebruik van de drukkerij en de magazijnen. Clipper bedient derden, maar ook de eigen bedrijven binnen de groep, ofwel schaalgrootte speelt hier een rol. Als distributeur zelf importeren wordt steeds complexer, ook dat is een reden voor volume en schaalgrootte, zeker voor distributeurs . Maar er is voor Compacon geen verplichte winkelnering. We hebben echt afge- sproken dat ze inkopen waar ze vinden dat ze moeten inkopen.” Löbker: “We doen niet zo veel met Clipper. Maar als Clipper een propositie heeft die is te vergelijken met die van andere suppliers, dan is het logisch om de bedrijven uit de groep te versterken. Maar in ons model hebben we altijd een breed aanbod aan pro- ducten nodig, dus ook aan leveranciers. Dat zeg ik ook tegen de leveranciers die Clipper in relatie tot ons als bedreiging zien. En Compacon gaat internationaal, en juist dat internationale aspect van Compacon is ook goed nieuws voor de suppliers. Leveranciers die het als een bedreiging zien bereiken minder dan die het als een kans zien. Wat we als Compacon goed doen in Nederland, doen we straks ook goed in diverse andere Europese landen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5