PromZ Vak 04-2016

2016 - nummer 4 - www.promz.nl 7 C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) 10–12 januari PSI2017 Düsseldorf Benut de kansen Beland niet in de ziekenboeg! Wie zei wat in 2016? ProDrink gooit distributiebeleid om Nieuw: PromZ.live VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË december 2016/januari2017 - nummer4 9 Pro-activiteit wordt beloond We schreven het hier al eerder. Zorg dat de groei niet aan u voorbij gaat. Uit ons onderzoek blijkt dat maar liefst 13 procent van de distributeurs in 2016 minder omzet gedraaid heeft dan in 2015, en 17 procent van de distributeurs zegt geen omzetgroei in 2016 te hebben behaald. Is er te veel passiviteit onder distributeurs? Zelfs opdrachtgevers vinden het overgrote deel van de distributeurs te afwachtend als het gaat om klantenwerving; meestal moet de klant zelf het initiatief nemen en op zoek gaan, stellen ze in het PromZ Opdrachtgeversonderzoek. Nu het weer een stukje beter gaat en de budgetten van opdrachtgevers weer wat stijgen, gaat deze groei toch aan haast een derde van de distributeurs voorbij. Bij een aantal van deze distributeurs zal dat door incidentele oorzaken komen, maar bij een groot deel van hen zal het helaas structureel blijken te zijn. Dit zijn bedrijven die de veranderingen in de economie en daaruit voortvloeiende veranderingen in het bedrijfsleven niet aankunnen, en blijkbaar moeten afhaken. Wie denkt dat de koude sanering in ons vak voorbij is, zal het waarschijnlijk mis hebben. Wie nu niet kan groeien – want er zijn genoeg kansen, zo blijkt ook uit het PromZ Opdrachtgevers Onderzoek 2016 en het Distributeurs Onderzoek 2016 (zie elders in dit blad) – loopt een serieus risico af te moeten haken. Illustratief voor de afwachtende houding lijkt het verhaal in deze PromZ Vak van een supplier die een nieuw distributiebeleid gaat voeren, omdat hij vindt dat distributeurs te weinig proactief zijn in de verkoop van zijn producten aan de eindklant. Hij gaat met een selectieve groep actieve distributeurs verder aan de slag en tevens rechtstreeks de markt benaderen. We wensen u een goed en (pro)actief 2017! PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: +31 (0)75-6475747 Hans Janssen a.i. Advertentie-acquisitie, Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: iStockphoto, Luzan Veenendaal, Ruud Jonkers, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5