PromZ Vak 04-2016
z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 51 R aanhuis heeft lang in het textielvak en in de pro- motionele productenbranche gezeten, waarvan de laatste elf jaar bij het Duitse Joytex als director sales en marketing. Joytex, leverancier van promotionele tassen, is gevestigd in Rhede in Duitsland waar management, adminis- tratie, drukkerij en o.a. logistiek zijn ondergebracht. Het maga- zijn herbergt zo’n 5 miljoen tassen. Joytex telt 40 medewerkers. Raanhuis, die met pensioen gaat, verlaat een branche die naar zijn mening altijd in beweging is en je alleen daarom al dwingt altijd alert te zijn. Niet alleen als individu, maar als collectief moet de branche wakker blijven, zegt hij. Als belangrijke zaken voor het vak noemt hij dan ook professionaliteit, waakzaamheid en transparantie. Raanhuis: “Ontwikkelingen herkennen en erop inspelen. Proberen het gras te horen groeien. Ontwikkelingen in andere branches, bijvoorbeeld automotive of mode, vinden vaak hun weerslag in de promotionele productenbranche. Met andere woorden: blijf over de rand van je bord kijken of er niet ergens nog een interessante kruimel ligt, en laat je af en toe vooral door je buikgevoel leiden! Blijf professioneel en origineel bezig en reageer op de kleinste ontwikkelingen in de markt. Weet wel dat niet elk nieuw product een hit wordt, maar laat zien dat je reageert en durft.” Wat gaat hij missen in dit vak, en wat helemaal niet? “De contacten met klanten en collega’s, en de vakbeurzen – en daarmee het uitwisselen van informatie en ervaringen ga ik mis- sen. Wat ik niet ga missen zijn de prijsdiscussies. Die zijn niet altijd even makkelijk, maar aan de andere kant ook wel interessant. Want vanuit een positie van het aanvankelijk oneens zijn met de Joep Raanhuis heeft eind december 2016 de deur van Joytex achter zich dicht gedaan. Samen met zijn vrouw gaat hij rondreizen door Europa en “leren zinvol met vrije tijd om te gaan”. ‘Probeer het gras te horen groeien’ TEKST: KARIN SCHAPER klant, probeer je toch een voor beide partijen acceptabele oplos- sing te vinden en dat is er juist weer mooi aan.” Vindt Raanhuis het kennisniveau, ook op het gebied van textiel, in het handelskanaal voldoende? “Ik merk dat de nodige vakkennis niet altijd boven komt op belangrijke en beslissende momenten. En dat is jammer, want het kan tot misverstanden en eventueel verlies van een order leiden. Productscholing door de leverancier zou hier al kleinere wonderen kunnen verrichten.” Op welke periode in zijn carrière kijkt hij graag terug? “Vooral op de relatief zorgeloze jaren ’80. Maar ook op mijn tijd in Hongkong waar ik werkzaam was voor het jeansmerk Lucky Star, en later verbleef ik 3 tot 4 maal per jaar in het Verre Oosten voor inkoop en merchandising. Maar ook op de periode in onze branche kijk ik graag terug.” Komt hij misschien toch weer terug in het promotionele productenvak? Of in het textielvak? “Een terugkeer naar het textielvak hou ik voor bijna uitgesloten. Ik moet niet aan 25-jarige inkopers meer gaan vertellen dat ze nu destroyed denim of een vegetable dyed katoentje moeten inko- pen, dat laat ik graag aan de jongeren over. Bepaalde projecten binnen de branche van promotionele producten sluit ik niet uit. Zo ga ik nu in de Benelux en Frankrijk activiteiten begeleiden voor Geiger-Notes. Maar ik wil het wél een beetje rustiger aan doen, niet zo op de voorgrond treden. Maar achter de geraniums zitten, dat is ook niets voor mij.” Joep Raanhuis (Joytex) met pensioen 9 Joep Raanhuis
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5