PromZ Vak 04-2016
z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 49 Easy Orange richt zich op retailmerken 9 den.” Op Senz kunnen distributeurs nog een goede marge maken, stelt hij. “Bij Dopper is die marge relatief laag. Distributeurs ver- kopen Doppers daarom eigenlijk liever niet. Onze toegevoegde waarde is dat we zoveel mogelijk ongemak wegnemen. En we hebben een scherpe prijsstelling. Dat doen we door groot in te kopen en klein door te verkopen. Bij Dopper moet je als toeleve- rancier minimaal 240 exemplaren tegelijk inkopen. Wij leveren ze al vanaf dertig stuks.” Er zijn een handvol partijen die bij Dopper rechtstreeks kunnen inkopen voor de promotionele markt. “Maar ook zij komen soms naar ons toe, omdat we direct kleine aantallen kunnen leveren. Hun volumes zijn er niet naar om zelf voorraadhoudend te zijn. Wij bundelen orders, zodat we voorraden kunnen aanleggen. We versterken dat door alle zendingen franco te versturen. Dat zit wel verwerkt in de prijs, maar omdat we best groot inkopen, liggen onze kostprijzen heel dicht tegen die van Dopper aan.” Welke reacties krijgen jullie uit de markt? “De distributeurs die wij spreken zijn positief over Easy Orange. We krijgen vanzelfsprekend ook vragen over de link met BeGlobal. Natuurlijk zijn er wel raakvlakken. Maar er werken twee mede- werkers uitsluitend op Easy Orange. We hebben er bewust voor gekozen om het open en eerlijk te spelen en het niet te verhullen. We willen elke suggestie van belangenverstrengeling voorkomen. We weten ook van geen enkele Dopperfles naar welke eindklant deze gaat. “We zijn ons ervan bewust dat we onze positie niet moeten mis- bruiken; dat je zowel supplier als distributeur bent. Nu is dat nog vrij makkelijk, omdat we vanuit de distributiekant denken, maar dat moeten we ook blijven doen. Onze afnemers moeten er voor- deel van hebben.” Wat is precies jullie toegevoegde waarde? “We willen zoveel mogelijk ongemakken wegnemen die we zelf als distributeur ook ervaren, en daarmee een goede dienst opzet- ten. Voor een groot deel komt dat neer op communicatie. De klantenservice is van belang: dat je direct antwoord geeft als iemand een vraag heeft, maar ook dat je snel kunt leveren en dat je flexibel bent. Daarom hebben we er ook voor gekozen om zelf flessen op voorraad te nemen. Wij krijgen van Dopper binnen een dag of vier geleverd, maar op deze manier zijn we flexibeler, ook met kleine hoeveelheden. Bestellingen die voor drie uur ’s middags zijn geplaatst, gaan dezelfde dag nog weg. En als een zending naar een drukkerij in de regio gebracht moet worden voor een spoedbestelling, dan doen we dat.” Hij vervolgt: “Daarin zijn we ook traditioneel. Wij begrijpen dat een deadline een deadline is. Het product moet er bijvoorbeeld op tijd zijn in verband met een evenement, en er zijn schakels die in dat proces hun werk moeten kunnen doen. Bij partijen die aan de retail leveren, zul je niet altijd evenveel begrip krijgen als je zegt: ik heb het dan echt nodig.” Tot wie kunnen distributeurs zich wenden als er iets mis zou gaan? Wie is aansprakelijk? “In het leveringsproces zou het kunnen gebeuren dat we een verkeerde doos pakken en dat de verkeerde kleur geleverd wordt. Dat is nog niet voorgekomen, maar in dat geval moeten wij dat ogenblikkelijk oplossen. Bij zaken als transportschade nemen wij contact op met Dopper – daar heeft onze klant verder ook geen bemoeienis mee. Mocht er echt iets met het product aan de hand zijn, dan is de fabrikant de eerst aangewezene om met een oplossing te komen. Maar in het algemeen vangen wij wel het meeste af.” Verwachten jullie dat meer distributeurs een tweesporenbeleid gaan volgen? “Ik denk wel dat er meer bedrijven zullen volgen. Het is onver- mijdelijk dat er meer online gaat plaatsvinden. Hoe andere aanbieders zich eventueel zullen positioneren, durf ik niet te zeggen. Wij onderscheiden ons nu nog doordat we echt een e-commerceplatform zijn. Bestellingen lopen volledig online. Alleen door dit heel efficiënt te doen, kun je met lage marges werken.” De Dopper is nu gewild, maar is de basis niet smal voor Easy Orange? “We zullen inderdaad ook andere productgroepen moeten gaan toevoegen. Het is niet ondenkbaar dat een fabrikant als Dopper op termijn zaken weer naar zich toetrekt. Dat maakt Easy Orange kwetsbaar. Daarom is spreiding van producten ook belangrijk. We willen meer merken gaan aanbieden die zich concentreren op de retail. Ons doel is om hun verlengstuk te zijn in de promotio- nele markt. Ze hebben daarbij een betrouwbare partij nodig, met expertise in dit segment. We willen bijvoorbeeld graag het merk Secrid aan ons binden, maar dat is nog niet gelukt.” Hoe zien jullie de toekomst? Is het denkbaar dat BeGlobal Promotions verdwijnt, als Easy Orange hard groeit? “Ik zie het niet gebeuren dat we met BeGlobal Promotions stop- pen. We hebben net strategische keuzes gemaakt. We richten ons op de klantengroepen groot-mkb en multinationals. In het eerste halfjaar heeft Easy Orange zich positief ontwikkeld. Als Easy Orange harder groeit dan BeGlobal, zal daar misschien meer nadruk op komen te liggen. Maar het doel is eerst om beide zo ver mogelijk uit elkaar te zetten. We gebruiken nu nog hetzelfde magazijn voor de twee bedrijven, maar uiteindelijk moeten de operaties volledig los van elkaar komen te staan.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5