PromZ Vak 04-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 47 8 D opper is succesvol in het retailkanaal. Daar wil het merk zich dan ook volledig op focussen. In de promotio- nele producten- en relatiegeschenkenmarkt mag slechts een beperkt aantal partijen de herbruikbare drinkflessen voor wederverkoop aanbieden. “Ergens in 2015 heeft Dopper het besluit genomen om het distributiebeleid voor z’n drinkfles- sen te gaan beperken in onze markt,” zegt directeur André Noordwijk van BeGlobal Promotions. “BeGlobal Promotions was een van de weinige partijen die nog wel Doppers mochten inkopen. We kregen ook geregeld weder- verkopers doorgestuurd. Toen kwamen we voor de keuze te staan: gaan we wederverkopers afwijzen, omdat we eigenlijk geen toe- gevoegde waarde hebben? Of gaan we kijken of we ze op een goede manier kunnen bedienen?” Noordwijk en compagnons Marco Horneman en Richard Benesti zagen redenen genoeg om voor het laatste te gaan. Zo ontstond het idee om Easy Orange op te richten. Goede keuze Dat distributeurs het vervelend vinden dat ze niet meer recht- streeks bij Dopper kunnen inkopen, noemt Noordwijk begrijpelijk. Maar de strategie van Dopper is ook verklaarbaar, stelt hij. “Ik Wie voor eindklanten op zoek is naar Dopper-drinkflessen, heeft weinig keus. Dopper doet sinds vorig jaar alleen nog zaken met een handvol distributeurs in de promotionele productenmarkt. BeGlobal Promotions is er een van. Het bedrijf besloot hier een aparte operatie van te maken: Easy Orange. “We willen elke suggestie van belangenverstrenge- ling voorkomen.” Easy Orange richt zich op retailmerken TEKST: ALLARD FREDERIKS denk dat het een goede keuze is geweest van Dopper om de focus meer te leggen op de retail. Volgens mij groeien ze ontzettend snel. De vraag is dan ook waar ze hun geld in moeten steken. Het verdienmodel in het winkelkanaal is een stuk beter. Daarnaast blijkt dat het best lastig is voor snelgroeiende merken om een model neer te zetten dat zowel in retail als in de relatie-industrie goed werkt.” Ook voor de stormparaplu’s van Senz heeft Easy Orange de rech- ten voor de promotionele markt verworven. Voor merken als Dopper en Senz is de constructie met Easy Orange interessant, stelt Noordwijk. “Zij kunnen zich focussen op de retail. Wij zijn bereid om ze veel zaken uit handen te nemen, om voorraad aan te houden en om contacten te onderhouden met distribu- teurs. We hebben de strikte afspraak dat we ons niet mengen in de retailmarkt. Zo houden ze controle en zorgen wij ook voor wat bescherming, doordat we opletten wat er met de producten gebeurt.” Scherpe prijsstelling De verbintenis met Senz is logistiek gezien handig, vertelt Noordwijk. “Zij houden voorraad aan op het bedrijventerrein waar wij ook gevestigd zijn. We kunnen dus zo naar hun magazijn rij- André Noordwijk

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5