PromZ Vak 04-2016
z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 41 J esse Wattimury, sales & marketing consultant bij Giving Europe. “We take care. We willen onze kennis over de branche en het vak graag delen met onze klanten, zeker nu onze branche ook voor distributeurs steeds complexer wordt en eindklanten veeleisender gaan worden op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en compliance. Zeker de grotere consumentgerichte ondernemingen kunnen zich wat betreft compliance geen missers meer veroorloven,” aldus Wattimury. Compliance (kort gezegd, het voldoen aan wet- en regelgeving) en met name productcompliance, is een key word in de pro- motionele productenindustrie. In snel tempo volgen nieuwe wetten en regels, afgedwongen door de Europese Unie, elkaar op. Distributeurs, maar ook fabrikanten, suppliers en eindklanten, krijgen ermee te maken. Wattimury: “Het is lastige materie. Distributeurs willen snel hun kennis up to date hebben om vragen van hun klanten goed te kunnen beantwoorden. Hoe meer kennis ze hebben over wat EU-certificeringen zijn, wat de wet- en regelgeving inhoudt en waarom die er is, hoe meer ze zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten en het onderwerp pro-actief kunnen oppakken richting eindklanten.” Eigen vragen Wattimury: “Bij Giving Europe beschikken we inmiddels over een eigen juridische afdeling van 6 mensen die full time bezig is met alles wat te maken heeft met product- en social compliance. We zijn als supplier een koploper op deze gebieden, en beschikken over veel kennis. Distributeurs kunnen ons als kenniscentrum gebruiken. Ik ben al bij diverse klanten geweest, soms voor een Jesse on tour! Klanten van Giving Europe ‘boeken’ sales & marketing consultant Jesse Wattimury voor een training over productcompliance en social compliance en de bijbeho- rende wet- en regelgeving. Hij deelt zijn kennis met distributeurs, die in toenemende mate beseffen hoe belangrijk dit onderwerp wordt in hun dagelijkse praktijk. ‘Gebruik ons als kenniscentrum’ TEKST: KARIN SCHAPER Jesse Wattimury (Giving Europe): uur, soms een dagdeel of ik ben een hele dag bij ze. In wisselende samenstellingen, van directie tot en met binnendienstmedewer- kers. Allemaal hebben ze hun eigen vragen en behoefte aan specifieke kennis.” Wattimury: “Bekend is dat distributeurs de strenger wordende EU-wetgeving zien als een bedreiging. Maar angst is niet nodig als je maar weet wat je doen moet. De wetgever beoogt immers alleen om de (product)veiligheid te borgen, overigens niet alleen in de promotionele productenbranche, maar zeker ook in de retail. Steeds meer eindklanten zullen om compliant producten gaan vragen omdat wetgeving dat vereist. Met EU-gecertificeerde pro- ducten kunnen distributeurs hun klanten verzekeren dat ze geen risico lopen. Voor de distributeur een extra verkoopargument, en een extra trigger voor opdrachtgevers. Want zeker weten dat de eindklant liever voor zekerheid gaat en wordt ontzorgd door zijn distributeur, die – als het goed is – weer ontzorgd wordt door zijn supplier. Geen eindklant die zit te wachten op een premiumbloo- per, laat staan een recall van een onveilig product. Om een indruk te krijgen van de strenge regelgeving en de controle op naleving vanuit overheidsinstanties, moet je eens een kijkje nemen op websites over recalls. Dan zie je om welke issues het gaat, en dat het ook vaak om details gaat, die ogenschijnlijk onbelangrijk lijken. Ondoenlijk voor distributeurs om te checken. En dat doen wij graag voor onze klanten en we geven die kennis graag door.” Ketenverantwoordelijkheid Wattimury benadrukt hoe belangrijk het is dat niemand zijn kop in het zand steekt of wacht tot de eindklant er over begint. Want een grote mate van verantwoordelijkheid op het gebied van 8
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5