PromZ Vak 04-2016
z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 33 ‘Het gaat altijd om het persoonlijke contact’ 9 krijgen andere zaken in het leven een belangrijker rol. Eind vorig jaar werd ik vijftig en dat betekent dat het aftellen is begonnen, hoewel mijn familie de neiging heeft erg oud te worden. Waarom ben je helemaal uit het vak gegaan? Als iets klaar is, is het voor mij ook klaar. Het zegt dus helemaal niets over het vak, maar alles over mijn karakter. Als ik in het vak had willen blijven, had ik verder kunnen gaan met Jurjen. Wat doe je nu? Niets, althans niet zakelijk. Hoewel ik al diverse nieuwe moge- lijkheden de revue heb laten passeren. En een aantal ben ik aan het uitwerken. Maar niets in de relatiegeschenken- of uitzend- wereld. Ik heb in de afgelopen maanden heel veel tijd kunnen besteden aan mijn grote hobby: het schrijven van boeken over de geschiedenis van boerderijen en hun bewoners. Droge kost, met een hoog puzzelgehalte. Zie je in wat je nu doet nog overeenkomsten met het promotionele productenvak? Nee, wel tussen het promotionele productenvak en de uitzend- wereld. Mensen hebben die combi nooit begrepen. Maar bij beide ging het om persoonlijke contacten. Die bepaalden of je een opdracht werd gegund of niet. Bij de één is het product alleen anders dan bij de ander. Wat vond je het leukste aan het werken in het promotionele productenvak? Marketing en het bezig zijn met maatwerkproducten voor relaties. Allebei creatief en niet doorsnee. Een aantal bedrijven in het vak hadden diezelfde drive en die zorgden voor de ontwikkelingen in het vakgebied, zowel aan de kant van de leveranciers als de distributeurs. Het product dat we in het vak leverden, veranderde de wereld natuurlijk niet en de mensheid kan heel erg goed zon- der die spullen. Maar ondanks dat bracht het wel enthousiasme en in sommige trajecten ook simpelweg geld in het laatje voor de relaties. En dat maakt het leuk. Wat het minst leuke? In mijn eerste periode bij Jurjen de Vries (2001-2005) heb ik met veel plezier deelgenomen aan alles waarmee wij bezig waren als vakmensen – leveranciers en distributeurs - om onze spullen te slijten. Beurzen, promotionele dagen, pleziertochtjes, feesten, alles wat erbij kwam kijken om het leven aangenaam te maken. Ik heb daar niets op tegen. Maar door mijn jaren in de uitzendwe- reld is mij de betrekkelijke lichtzinnigheid van het promotionele productenvak in vergelijking met de uitzendbranche waar ik in zat, wel heel duidelijk geworden. Een wereld waarin uitzend- krachten - en ik heb het over Poolse mensen - voor weinig geld, met achterlaten van het thuisland en met heel erg hard werken moesten knokken voor het bestaan van zichzelf en hun gezin. En dat allemaal in een vleesverwerkende wereld die financieel erg onder druk staat doordat wij allemaal de vleesaanbiedingen in de supermarkt belangrijk vinden. Toen ik dus in 2009 terugkeerde bij Jurjen (2009-2016) was het voor mij direct duidelijk dat ik anders om zou gaan met het promotionele productenvak. Terugkijkend, zou je het zo weer hebben gedaan? Als je alle aspecten die spelen op een rijtje zet, ja. Mijn uitzend- organisatie en Jurjen waren op meerdere fronten met elkaar verbonden. Niet inhoudelijk, maar financieel-economisch leverde die combinatie voordelen op in het uitzendvak die anders jaarlijks fors geld hadden gekost. Een strategische keuze dus, maar die had ook op andere manieren ingevuld kunnen worden. Adviseurs – die ik overigens altijd heel weinig heb ingeschakeld, omdat meestal hun advies een kopie is van wat ze in het verleden in andere gevallen hebben meegemaakt en waar ik niet op sta te wachten – hadden natuurlijk ook hun bedenkingen. Maar toen ik duide- lijk maakte welke andere vraagstukken ik daarmee kon pareren, begrepen ze de keuze heel erg goed. Maar zoals al gezegd, mijn jaren in de relatiegeschenkenbranche waren nog niet voorbij. Hoe denk je dat het vak zich verder ontwikkelt? Wat zou je distributeurs en suppliers adviseren? De productenbranche is geen trendsetter, hoewel we dat ons- zelf graag wijsmaken. We volgen de ontwikkelingen van de retail met leuke gadgets en die van innovatieve bedrijven als het gaat om producteigenschappen (duurzaamheid, materi- alenkeuze). Maar ondanks dat er bewegingen en angsten zijn geweest dat leveranciers van vergelijkbare producten uit paral- lelle branches het roer over zouden nemen in onze wereld, is dat nog steeds niet het geval. En waardoor komt dat? Omdat het combineren van een gigantisch assortiment van producten met een groot aantal van veredelingstechnieken voor die paral- lelle branches niet is weggelegd. Ze kennen hun producten, ze hebben geweldige orderverwerkings- en distributiesystemen. Maar ze denken te lichtvaardig over de complicaties die komen kijken bij veredeling van hun producten. Zeker als het snel moet, kwalitatief van een heel goed niveau en tegen hele scherpe prijzen. Die combinatie is essentieel voor de productenbranche. Bewaak dat dus goed. Zien we je ooit nog terug in de deze sector? Nee. Maar in mijn achterhoofd zit wel een idee zit over de combi- natie van productkennis en veredelingstechnieken. Het zal gaan om dezelfde of vergelijkbare leveranciers, dezelfde veredelings- technieken, maar in een andere wereld dan waar promotionele producten normaliter hun weg vinden. De volumina zijn echter veel minder, maar de marge per product naar verwachting aan- zienlijk interessanter. Meer vertel ik nog niet.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5