PromZ Vak 04-2016
z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 27 (advertentie) ProDrink kiest: loyale partners én rechtstreeks 9 fors percentage van die omzet. De eerste vraag die je je dan moet stellen, is: wat is dan de toegevoegde waarde van die dealer?” Er zijn natuurlijk goede distributeurs, stelt Prickaertz, die zelf met nieuwe ontwikkelingen blijven komen. “Maar het gros denkt nog steeds hetzelfde te kunnen werken als twintig of dertig jaar geleden.” Volgens hem is het voor distributeurs zaak om een duidelijke keuze te maken: “Of je gaat voor een adviserende rol, met leuke, nieuwe producten, of je richt je op de massa door je producten op internet aan te bieden. Wat je nu echter ziet is dat partijen op twee gedachten hinken.” Prickaertz denkt met twintig tot veertig relatiegeschenkenbe- drijven een partnership aan te kunnen gaan. “Daar zitten enkele grote internetpartijen bij, maar ook relatiegeschenkenbedrijven die juist heel actief zijn in het adviseren van vooral de grote accounts.” De eerste reacties van dealers zijn positief, stelt hij. “Ik had wel wat tegengas verwacht, maar dit zijn dealers die dat partnership wel zien zitten. Ze vinden het prettig dat ik ze een stukje bescherming kan bieden.” Geen bedreiging Dat suppliers rechtstreeks gaan, hoeft volgens Prickaertz dan ook geen enkele bedreiging te zijn. Hij verwijst naar andere branches. “Een vriend van me werkt bij een grote bandengroothandel. Ze leveren jaarlijks miljoenen banden aan autobedrijven door heel Europa, maar ze zijn ook actief onder een andere bedrijfsnaam, met een website waar de consument z’n banden kan bestellen. “Onze branche is eigenlijk de enige die blijft hangen in een naar mijn idee volstrekt achterhaald systeem. Ik heb begrepen dat verschillende suppliers in Duitsland wel rechtstreeks leveren. In het algemeen gaat het dan wel over heel grote afnemers. Maar in Nederland heerst er een soort angst. De andere kant van het verhaal is dat relatief grote relatiegeschenkenbedrijven roepen dat ze alleen zakendoen met suppliers die niet rechtstreeks gaan. Maar intussen genereren ze wel dertig tot veertig procent van hun omzet door zelf in te kopen in China.” Voorsprong Voor zijn loyale partners kan Prickaertz ook meer toegevoegde waarde leveren. “Als ze bijvoorbeeld bereid zijn om actief flesjes aan te gaan bieden aan hun klanten, zullen wij ook samples voor ze gaan maken, compleet met de juiste labels, zodat ze een doosje kunnen meenemen naar hun klant. Dat is actief investe- ren in omzet. Ik kan me daarnaast voorstellen dat we bepaalde innovaties in eerste instantie alleen aan partners aanbieden. Dat geeft ze een voorsprong bij hun klanten.” Een eerste stap daarbij is: “In 2017 gaan we sterk inzetten op duurzaamheid. We zijn in overleg met onze afvuller om gebruik te gaan maken van gerecyclede pet-flesjes. En we denken aan een systeem om verkochte flesjes eenvoudig terug te kunnen nemen, bijvoorbeeld door op een evenement waar flesjes wor- den uitgedeeld een bak te plaatsen waarin mensen lege flesjes kunnen gooien. Die zamelen we in en recyclen we dan. Van zulke innovaties hebben onze partners ook profijt.” Prickaertz zegt ook wel eens discussies met distributeurs te heb- ben over het feit dat hij de naam ProDrink klein op het label wil hebben. “Maar het is ten eerste een wettelijke verplichting waar bijna niemand in de branche zich aan houdt, net zoals je de waterbron en de samenstelling van het water bekend moet maken. Daarnaast vind ik het belangrijk dat mensen herkennen waar het vandaan komt. Dan kunnen ze de volgende keer weer vragen om de flesjes van ProDrink. Als je koffers van Samsonite levert, staat dat er toch ook op? ‘Ja, maar dat is een merk’, krijg ik dan wel eens te horen. En dat is nou precies wat ik ook graag wil opbouwen.” Geleerd Prickaertz zegt veel te hebben geleerd van het faillissement van zijn vorige bedrijf in private label drinks, dat hij in 2002 was begonnen. “We hebben de deur moeten sluiten door de finan- ciële crisis en het wegvallen van een heel grote klant. In mei 2014 ben ik samen met mijn partner Sigrid Sandbergen ProDrink begonnen. We zijn op een andere manier doorgestart, tegen zo’n 30 procent van de oorspronkelijke kosten, vanuit een relatief klein kantoor. Alles is betaald – we hebben geen bank nodig. In tweeëneenhalf jaar tijd hebben we een gezonde financiële huis- houding op kunnen zetten. Daardoor kunnen we ook investeren in mensen en machines.” Het afgelopen jaar steeg de omzet van ProDrink met 40 procent. In 2017 wil Prickaertz minimaal met hetzelfde percentage groeien, samen met zijn partners. “De markt ligt open. Ondanks dat we miljoenen flesjes per jaar leveren, zijn er nog legio bedrijven die nooit iets met water hebben gedaan.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5