PromZ Vak 04-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 25 8 H et roer gaat om, bij ProDrink. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar goed gedraaid, stelt algemeen directeur Erwin Prickaertz van ProDrink. “Maar ik ben erg bezig geweest met hoe we dat kunnen continueren en verder kun- nen uitbouwen. Daarom heb ik besloten om met een aantal dealers een exclusief partnership aan te gaan. Dat betekent niet dat andere distributeurs geen zaken meer met ons kun- nen doen; ze krijgen alleen niet de voorwaarden die onze part- ners wel krijgen. Daarnaast gaan we rechtstreeks de markt benaderen.” Sterker Op het eerste gezicht zouden die twee beslissingen – partnerships met een aantal distributeurs, en rechtstreeks gaan – elkaar kun- nen bijten. Maar volgens Prickaertz komen zowel zijn partners als ProDrink hierdoor sterker uit de strijd. Partners krijgen gega- randeerd de laagste inkoopprijzen, en exclusiviteit voor al hun klanten. “We zullen nooit rechtstreeks aan hun klanten leveren. We zullen ook nooit de concurrentie aangaan met hun prijzen. Daarnaast garanderen we snelle levering binnen vijf werkdagen en een kwalitatief product. Daar wil ik graag loyaliteit voor terug hebben.” Exclusieve partnerships aangaan met een kleine groep distributeurs. En zelf de markt recht- streeks benaderen. Erwin Prickaertz van ProDrink wil zich committeren aan relatiegeschen- kenbedrijven die loyaal zijn en die niet alleen voor de laagste prijs gaan. TEKST: ALLARD FREDERIKS ProDrink kiest: loyale   partners én rechtstreeks Want aan dat laatste ontbreekt het vaak, in de ogen van Prickaertz. Hij laakt de passieve houding van veel distributeurs. “Ik heb het idee dat het steeds meer om de laagste prijs draait. Het is een tendens die me tegen de borst stuit. Veel relatiegeschen- kenbedrijven wachten af tot ze een aanvraag krijgen. Vervolgens willen ze van mij maar één ding weten: hoe goedkoop kun je leveren? Waarom zou ik exclusiviteit moeten bieden als ik een e-mail ontvang met de vraag ‘maak eens een prijsje voor me’, om vervolgens nooit meer wat van zo’n bedrijf te horen? “Daarnaast heeft een nieuwe concurrent een aantal jaar geleden dealers voor een keus gesteld: je ontvangt bij ons een riante korting op al onze productgroepen, maar dan moet je ook het water bij ons afnemen. Een aantal relatiegeschenkenhandelaren doen dit ook en kopen dus niet meer bij ons. Ik kan dan toch niet achterover leunen en afwachten tot die klanten eventueel weer terugkomen?” Actieve houding De actieve houding zit voornamelijk bij de supplier, volgens Prickaertz. “Alles wordt voor de relatiegeschenkenhandelaar gedaan. We krijgen de order en het artwork binnen en wij zorgen dat het op tijd wordt geleverd. In ruil daarvoor krijgt de dealer een Erwin Prickaertz

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5