PromZ Vak 04-2016
22 1 Creativiteit In het Opdrachtgeversonderzoek werd aan opdrachtgevers die recent een nieuwe distributeur inschakelden gevraagd waarom ze dat deden. 32 procent van de respondenten noemt ‘creativiteit’ als reden. Wat ze daaronder verstaan, varieert. De meest genoemde omschrijvingen hebben te maken met ‘mee- denken met de opdrachtgever/vertalen van probleemstelling naar een passend product’. Daarnaast omschrijft men creativiteit ook als ‘het aanbieden van originele voorstellen en/of originele producten’. Een zeer kleine minderheid noemt creativiteit ‘het aanbieden van ludieke respectievelijk grappige/gekke promo- tionele producten’. Aan de distributeurs vroegen wij: Herkent u dit? Is er inderdaad een specifieke vraag naar creativiteit van nieuwe klanten? En is het (vaak) onderwerp van gesprek met uw bestaande klanten? Wat is uw invulling van ‘creativiteit’? 2 Bestaande en nieuwe klanten Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft van de opdrachtgevers eind 2016 nog niet weet bij wie ze in 2017 hun promotionele producten gaan inkopen. Weten ze dit wel, dan zeggen vier van de tien opdrachtgevers in 2017 gedeeltelijk of geheel naar nieuwe distributeurs te zullen overstappen. Dat zou betekenen dat distributeurs enerzijds veel aandacht moeten geven aan het behoud van bestaande klanten en dat zij ander- zijds de opdrachtgevers van andere distributeurs die aan het rondkijken zijn, moeten proberen binnen te halen als nieuwe klant. Wij vroegen aan de distributeurs: Hoe gaat u daarmee om als distributeur? Heeft u voldoende capaciteit om beide te doen? Waar ligt uw prioriteit en waarom? Het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2016 dat onlangs werd uitgevoerd leverde interes- sante uitkomsten op. Wat opdrachtgevers onder creativiteit verstaan bijvoorbeeld, en dat bijna de helft nog niet weet bij wie ze hun promotionele artikelen inkopen in 2017. 70 procent geeft aan ook wel eens gericht in te kopen bij een specialist. Wat vinden distribu- teurs hiervan? TEKST: MARJOLEIN STRAATMAN Wat wil uw klant in 2017? Rondvraag onder distributeurs 3 Specialisten Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat 70 procent van de opdrachtgevers ook gericht promotionele artikelen inkoopt bij een specialist. Wij waren benieuwd naar de volgende zaken: Verbaast u dat? Waarom? Hoe komt dit? Verwacht u dat deze ontwikkeling toeneemt? En dat er meer specialisten komen? Brengen gene- ralisten wellicht niet goed voor het voetlicht wat ze hebben en kunnen leveren? Specialisten komen ook van buiten de branche. Wat is uw ervaring hiermee? Denkt u dat er meer concurrentie van buiten de branche komt? TIM HOEN, JOOSTEN PROMOGIFTS: “Klanten vragen meer om creativiteit. Het nadeel hiervan is wel dat nieuwe opdrachtgevers er zelf niet altijd even correct mee omgaan. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat men met ons idee naar een andere distributeur ging om te kijken of het goed- koper kon. Onze klanten zijn gelukkig heel trouw en we doen ook alles voor ze; zo nemen wij probleemloos artikelen retour, indien niet naar wens, waar anderen dat niet doen of waar onze suppliers vaak niet thuis geven. Desnoods stappen we ’s nachts in de auto om iets langs te brengen. Wij focussen voor zo’n 50 procent op nieuwe clientèle en voor 50 op onze bestaande. Voor specialisten ben ik niet zo bang. Je moet je als bedrijf zelf gewoon onderscheiden en van je eigen kracht uitgaan.” FREDÉRIQUE WINTERINK, ART POETRY & DESIGN: “Onze klanten komen juist bij ons vanwege de creativiteit. In de branche kijkt iedereen naar elkaar en zie je kopie op kopie. Wij gaan voor lange relaties met klanten. Dat betekent soms dat ik nee zeg tegen nieuwe opdrachten om me nog meer te focussen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5