PromZ Vak 04-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 17 8 Beland niet in de ziekenboeg! de distributeurs staat op sommige punten haaks op die van de opdrachtgever, al zijn er ook overeenkomsten. Opdrachtgevers vallen uiteen in twee groepen: een groep die in het afgelopen jaar geen duurzaam geproduceerde promotionele producten heeft ingekocht of niet weet of dat gebeurd is en er intern ook niet zo vaak over praat. En een andere groep die wel duurzaam geprodu- ceerde promotionele producten inkoopt, waarbij overigens blijkt dat het dan om een beperkt deel van de totale inkoop gaat. De eerste groep omvat 43% van de opdrachtgevers, de tweede groep 57%. Het inkopen van duurzaam geproduceerde artikelen neemt toe en ook als men dat nog niet doet begint men er wel intern over te spreken. Iets om vandaag de dag als distributeur serieus rekening mee te houden. Opvallend in dit verband is dat bijna de helft van de opdrachtgevers meldt dat tijdens gesprek- ken met distributeurs in het geheel niet gesproken werd over duurzaamheid. En als dat wel gebeurde werd het onderwerp duurzaamheid volgens hen in slechts één op de drie gevallen aangekaart door de distributeur. Politiek correcte antwoorden? Dat is merkwaardig, want 93% van de distributeurs meldt dat zij wel duurzaam geproduceerde promotionele producten in hun assortiment hebben opgenomen (de grotere distributeurs hebben dat allemaal, de kleinere distributeurs in wat mindere mate). Het aandeel van duurzaam geproduceerde promotionele producten in de omzet van de distributeurs is in een kwart van de gevallen in 2016 gestegen. Vrijwel alle andere distributeurs geven aan dat dit aandeel ongeveer gelijk is gebleven. Hoewel we niet weten of er sprake is van ‘politiek correcte’ antwoorden is het boeiend om vast te stellen dat 50% van de distributeurs een tot 5% hogere prijs van een duurzaam geproduceerd product aanvaardbaar vindt, en 40% een tot 10% hogere prijs. Uit het Opdrachtgeversonderzoek 2016 blijkt dat driekwart van de opdrachtgevers zegt te kiezen voor een duurzaam product, ook als dat iets duurder is dan een verglijkbaar niet-duurzaam product. In de praktijk zal het misschien anders gaan maar dat duurzaam oprukt, ook bij opdrachtgevers die nog niet duurzaam inkopen, wordt weer eens door de gehouden onderzoeken bevestigd. Naast duurzaamheid ook certificering Er valt dus het nodige met de opdrachtgevers te bespreken over het onderwerp duurzaamheid. En niet alleen duurzaamheid, maar ook certificering (productsamenstelling, productveiligheid) is van belang. Een stijgend percentage distributeurs heeft vastgesteld dat de opdrachtgevers certificering van belang vinden, zoals blijkt uit tabel 3. Echter, in heel veel gevallen komen onderwerpen als certificering en duurzaamheid niet aan de orde tijdens gesprek- ken tussen distributeurs en hun klanten (tabel 4). Opdrachtgevers daarentegen hebben een heel andere herinnering aan de gesprekken met distributeurs. Bijna de helft (46%) zegt dat duur- zaamheid in die gesprekken niet aan de orde is geweest, terwijl 54% zegt dat certificering niet aan de orde kwam. Het onderwerp duurzaamheid wordt in de meeste gevallen door de opdrachtge- ver aan de orde gesteld, bij productcertificering zijn het zowel de distributeur als de opdrachtgever die dat onderwerp aankaarten. 2016 2015 2014 2013 n= 118 113 148 101 % % % % Zeer belangrijk 14 10 5 8 Enigszins belangrijk 35 25 24 22 Niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk 27 31 28 35 Enigszins onbelangrijk 10 21 22 18 Zeer onbelangrijk 5 6 16 10 Ik weet het niet 9 7 5 7 Totaal 100 100 100 100 2016 2015 n= 110 102 % % Komt nooit ter sprake 6 15 Minder dan 10% 58 51 10 tot 25% 22 14 25 tot 50% 7 10 Meer dan 50% 4 6 Komt altijd ter sprake 3 4 Totaal 100 100 Tabel 3: Belang van certificering promotionele producten voor opdrachtgevers, volgens distributeurs, 2013-2016 Tabel 4: Percentage verkoopgesprekken waarin gesproken wordt over duurzaamheid en certifice- ring, volgens distributeurs, 2015-2016

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5