PromZ Vak 04-2016
12 D e gemiddelde gewogen omzetgroei bedroeg niet minder dan 8,3%, overigens conform de verwachting die distributeurs een jaar geleden uitspraken . Alle reden dus voor tevredenheid, al moest wel 13% van de distributeurs juist een omzetdaling noteren in het afgelopen jaar. 17% van de distributeurs had dezelfde omzet als in 2015. Als juist deze groepen distributeurs dan ook nog kansen onbenut zouden laten, moeten ze toch oppassen dat ze niet in de ziekenboeg belanden! Maar de rest van de distributeurs, 70%, wist in 2016 gelukkig wel omzetgroei te realiseren. Uit het tegelijkertijd gehouden jaarlijkse PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek 2016, blijkt dat de opdrachtgevers een minder hoge groei van de budgetten voor promotionele produc- ten rapporteren: ruim 3% in 2016. Dit verschijnsel doet zich al jaren voor en zal deels te maken hebben met het gegeven dat niet iedere inkoper een volledig zicht heeft op alle uitgaven aan promotionele producten die zijn bedrijf doet. Goed kerstpakkettenjaar Een deel van de omzetgroei van de distributeurs zit in kerst- pakketten, die blijkens het Opdrachtgeversonderzoek 2016 dit jaar weer in de lift zaten. Verder leert een vergelijking tussen het Opdrachtgeversonderzoek en het Distributeursonderzoek dat distributeurs met name een sterke positie hebben als het gaat om premiums die bij promotionele acties gebruikt wor- den. Relatiegeschenken, zeker als ze niet bedrukt zijn, kunnen opdrachtgevers ook bij andere partijen dan distributeurs inkopen. Ook geeft 70% van de opdrachtgevers aan dat, als ze weten welk ‘2016 kan een schot in de roos worden’: dat was de titel van het artikel over het Distributeursonderzoek 2015 dat vorig jaar in PromZ Vak verscheen. Ook dit jaar heeft PromZ Vak weer een onderzoek onder Nederlandse distributeurs laten uitvoeren door onderzoek- bureau One Question. Een behoorlijk percentage van de 118 geënquêteerde distributeurs heeft in 2016 inderdaad in de roos geschoten. TEKST: ED VAN EUNEN Beland niet in de ziekenboeg! Distributeurs laten kansen onbenut product ze precies willen hebben, ze naar een in dat product of die productgroep gespecialiseerde leverancier gaan. Dat kan een distributeur uit de promotionele productenbranche zijn, maar ook een gespecialiseerd bedrijf van buiten de branche. Distributeurs binnen de promotionele productenbranche moeten dus ook (vaak) rekening houden met concurrenten van buiten de pro- motionele productenbranche. Orders, marges en liquiditeit In het onderzoek is ook weer gevraagd naar de ontwikkeling van het gemiddelde orderbedrag. Hier doet zich weer een behoorlijke spreiding voor. Ongeveer een derde van de distributeurs meldt een hoger orderbedrag, een kwart een lager orderbedrag, terwijl de rest een zelfde gemiddelde orderbedrag noteerde als vorig jaar. Vooral de kleinere distributeurs realiseerden wat hogere orderbedragen. Ruim de helft van de distributeurs heeft aan meer klanten dan in 2015 geleverd, slechts een beperkt aantal (9%) zag in 2016 het aantal klanten slinken. Het gaat natuurlijk niet alleen om omzet, het gaat ook ommarge. Daar is men over het algemeen tevreden over, al is een kleine 15% ontevreden over de marges, een percentage dat sinds 2013 geleidelijk zakt. Meer klanten, een gemiddeld wat stijgend order- bedrag en een redelijke marge: het leidt tot meer tevredenheid over de beschikbare liquiditeit van de distributeurs. Twee derde is daar zeer tevreden of enigszins tevreden over, een kwart is niet tevreden, maar ook niet ontevreden over de liquiditeit. De rest (13%) is ontevreden over de liquiditeit. Een belangrijk aspect bij liquiditeit is de gemiddelde betalingstermijn van debiteuren. Die
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5