PromZ Vak 03-2016
2016 - nummer 3 - www.promz.nl 67 no t e z z 10 jarig Bottle Promotions mikt ook op buitenland Bottle Promotions, supplier van gepersonaliseerde bidons, bestaat dit jaar 10 jaar. En de groei is er nog niet uit. Er komen nieuwe landen als afzetgebied bij, vertelt marketing manager Berdine Heilig. Berdine Heilig kwam 20 jaar geleden in dienst van Tacx, een produ- cent van hometrainers, VR-trainers, bidons, bidonhouders en fiets- gereedschappen die alle producten wereldwijd via de fiets- branche op de markt brengt. Buiten de standaard bidons produceerde Tacx toen al bidons met een klanteigen bedrukking. “Tacx had één klant die deze bidons via de relatiegeschenkenbranche verkocht. Toen deze klant zich wilde toeleggen op de import vanuit het Verre Oosten, vroeg hij of wij de naam Bottle Promotions en het klantenbestand wilden overnemen. Samen met mijn collega Joy ben ik in het diepe gesprongen en zijn we op de PSI in Duitsland gaan staan. We hebben gewoon de gok gewaagd,” vertelt Heilig. Drie jaar geleden zei Heilig over Bottle Promotions in PromZ Vak: “We zijn de afgelopen 7 jaar langzaam, maar gestaag gegroeid omdat wij voor het leveren via wederverkopers hebben gekozen. Je bouwt er een trouwe klantenkring mee op. Over 5 jaar hopen wij ook één van de belangrijkste leveranciers van bedrukte bidons in Europa te zijn en minimaal 50 procent van het marktaandeel in handen te hebben.” Nog 2 jaar te gaan dus om deze ambitie helemaal waar te maken… Blijven bidons een hot promo- tioneel product? “Een bidon is een heel toepasbaar product voor een groot aantal doelgroe- pen. Als je de goede combinatie van prijs, kwaliteit, bedrukking en levertijd kunt aanbieden, maak je het een heel aantrekkelijk product voor de klant.” Steeds meer concurrenten komen ook met bidons. Hoe ga je die ‘te lijf’? “Onder andere door op veel vakbeurzen aanwezig te zijn. Daarnaast gaan we naar grote klanten om de sales mensen verkooptraining te geven. Een win-win situatie.” Ze vertelt dat er aan de uitbrei- ding van het assortiment wordt gewerkt. In 2017 komt er een handzamer flesje. “Wij werken nu ook aan certificeringen van de fabriek (Smeta 4) waardoor wij via onze relaties kunnen leveren aan grote internationale spelers als een Nestlé en een Coca-Cola. Naast onze partner druk- kerij Bax in Voorhout is recentelijk een magazijn gebouwd waar we ongeveer 1 miljoen bidons standaard op voorraad houden.” Welk land is je belangrijkste markt? “Nederland, maar alle landen om ons heen zijn een enorme groeimarkt. In Nederland groeien wij ieder jaar 10 tot 15 procent. Ik denk dat dit mede een gevolg is van het feit dat wij trouw blijven aan de wederverkopers, we ondersteunen ze en lossen problemen snel op. Daarnaast zijn wij ‘bidon specialisten’. En dat vinden mensen prettig.” Hoeveel medewerkers telt Bottle Promotions nu? “120 man personeel bij Tacx als geheel. Voor Bottle Promotions zijn er in totaal 3 sales mensen, 4 mensen in de backoffice en ongeveer 10 man in de fabriek full time voor ons bezig.” Raymond Vos doet stap terug bij Compacon Na ruim 24 jaar heeft Raymond Vos, die samen met Ton Löbker directeur en aan- deelhouder is van Compacon, besloten zijn directiefunctie neer te leggen. Vos zal bij Compacon betrokken blijven als aandeel- houder, en een dag in de week de functie van controller bekleden. Roland Heerkens directeur af bij Badge In 2013 nam investeringsmaatschappij TOP 61 procent van de aandelen van The Badge Company BV over. Overeengekomen werd dat Roland Heerkens na de EK finale in 2016 afscheid zou nemen als directeur. Per 1 augustus jl is hij dan ook teruggetreden als directeur. Tot oktober 2018 verbindt hij zich aan Badge Co als voorzitter van de Raad van Advies.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5