PromZ Vak 03-2016
2016 - nummer 3 - www.promz.nl 5 PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen a.i. Advertentie-acquisitie: Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic: Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Annemarie Smit Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/ of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) 9 Gaan suppliers elkaar opzoeken? Alleen al in dit nummer van PromZ Vak hebben twee grote suppliers, namelijk MOB en Xindao, het over een consolidatieslag die zij verwachten onder suppliers, en wellicht ook onder producenten van promotionele producten. Opvallend dat dit ‘ineens’ een issue is? “Full service, dus de producten printen en snel afleveren, is de heroïne van de markt geworden,” zegt Rutger de Planque (MOB) in deze uitgave van PromZ Vak. Je hoort steeds vaker dat het voor kleinere, vaak ook gespecialiseerde suppliers, moeilijker wordt om de nodige investeringen te kunnen doen in full service, ofwel up to date IT-omgevingen, vooral nodig om hun producten te decoreren. Daar bovenop zijn er steeds grotere investeringen nodig in verband met de striktere wet- en regelgeving die de compliance met zich meebrengt om producten op de Europese markt te brengen. Dit speelt zeker, maar zou hier ook meespelen dat met name generalisten graag een specialist toevoegen aan hun aanbod om zich beter te kunnen positioneren in de Europese markt? En ook een rol speelt dat die grote generalisten inmiddels over enorme magazijnen en drukcapaciteiten beschikken, die natuurlijk wel efficiënt moeten worden benut. Overigens, productspecialisten kunnen elkaar ook opzoeken, helemaal waar de productgroepen complementair zijn. Samenwerken zou het nieuwe motto kunnen worden. In de moeilijke jaren die achter ons liggen waren het met name de zorgen rondom de distributeurs die een hoofdrol speelden, nu richt de branche, mede gevoed door bedrijfseconomische omstandigheden, kennelijk de blik op het samengaan van suppliers of producenten. Weer een interessante beweging, die de landkaart van de Europese promotionele productenbranche wel eens drastisch door elkaar kan gaan schudden. Wellicht zien we in 2017 al het zetten van de eerste stappen. merken SUPPLIERS bedrijfsprofielen DE HOT PRODUCTS volgens het vak MOB verwacht consolidatie van suppliers Xindao gelooft in de rol van distributeur Vakprijzen 2016 VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË oktober2016 - nummer 3 160211_PV_NR03-BW-2016_Naud.indd 1 22-09-16 15:41
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5