PromZ Vak 03-2016
z 2016 - nummer 3 - www.promz.nl 19 8 D e promotionele productenbranche krijgt steeds meer concurrentie van andere, vooral digitale kanalen. De industrie zal nog meer moeten benadrukken hoe deze zich onderscheidt op creativiteit, ideeën en innovaties, stelde Michael Freter. Freter, managing director van PSI in Düsseldorf, sprak tijdens een van de seminars op De Leveranciersdagen, de vakbeurs die begin september plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht. Freter was naar de beurs gekomen om uitleg te geven over de veelbesproken beslissing van de PSI-organisatie om komend jaar eindklanten op de beurs toe te laten. Dit nieuws heeft al voor de nodige commotie gezorgd (zie ook PromZ Vak 2, 2016). Freter benadrukte dat de PSI nu niet opeens openstaat voor eindklanten. “PSI-distributeurs krijgen de gelegenheid om op de derde – laatste – dag van de beurs hun eigen klanten uit te nodigen om langs te komen, tijdens de Industry Customer Day. Ze hebben dit geheel zelf in de hand.” Waarom is de Industry Customer Day een goed initiatief, volgens Freter? “De branche moet alles doen wat in zijn macht ligt om Vertrouwen is het sleutelwoord in de branche. In een tijd van consolidatie en strengere regelgeving is het zaak dat distributeurs en suppliers nauwer samenwerken. ‘Wie de ander wantrouwt, is onzeker over de eigen toegevoegde waarde’, klonk het tijdens een van de seminars op De Leveranciersdagen. Het draait om vertrouwen Seminars De Leveranciersdagen 2016 TEKST: ALLARD FREDERIKS promotionele producten steviger in de marketingsector te ver- ankeren. De PSI is altijd een goedbewaard geheim geweest voor eindklanten. Maar als grootste platform voor de industrie geeft het een goede indruk van hoe creatief en divers de promotionele productenbranche is.” Daarnaast is de wereld aan het veranderen. “Bedenk alleen al hoe eindklanten in toenemende mate toegang hebben gekregen tot allerlei beurzen in deze sector, ook in com- binatie met internet.” Duidelijk herkenbaar Het sleutelwoord voor de Industry Customer Day is gecontroleerde toegang, stelde Freter. Eindklanten zullen duidelijk herkenbaar zijn doordat ze een andere badge dragen. PSI introduceert ook een digitaal registratiesysteem, dMAS. De software maakt het mogelijk dat leveranciers gerichte offertes kunnen sturen naar de distributeur die de eindklant heeft uitgenodigd. “Zo houden we de keten ook in ere.” Hoe gaat de organisatie ervoor zorgen dat de verzamelde data niet gebruikt worden voor andere doeleinden, wilde een toehoor- Michael Freter Cees Martens
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5