PromZ Vak 02-2016
2016 - nummer 2 - www.promz.nl 7 C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) 9 Het is even slikken In deze uitgave van PromZ Vak komt een aantal uiteenlopende onderwerpen aan bod. Veel mensen komen aan het woord, met name in de rondvraag. Een van de onderwerpen (zowel in het PromZ Vak-onderzoek onder distributeurs als in de rondvraag) gaat over wat het vak ervan vindt dat eindklanten volgend jaar - op de laatste dag - de PSI-beurs mogen bezoeken. Grofweg komt het er dit moment op neer dat distributeurs hiervan geen voorstander zijn, en suppliers wel. Stef van der Velde (Giving Europe) verwoordt de mening, die we van de meeste suppliers horen, als volgt: ‘Giving Europe zou het niet voorgesteld hebben om de laatste dag van de PSI-beurs open te stellen voor eindgebruikers, maar nu dit besluit genomen is moeten we deze verandering gezamenlijk een kans geven. Suppliers kunnen er samen met distributeurs de eindklant laten zien dat de promotionele productenbranche een professionele branche is en welke toegevoegde waarde deze producten kunnen hebben voor eindklanten.’ Elke verandering is nog geen verbetering, dat klopt. Maar het is ook zo dat elke verandering begint met een andere manier van kijken. Door het nieuwe bezoekersbeleid van de PSI, vrezen nogal wat distributeurs dat hun functie en rol minder belangrijk wordt. Maar is dat zo? Misschien kan het omgekeerde wel het geval zijn. Want heel veel eindklanten zullen worden geïmponeerd door het enorme aanbod van fabrikanten, suppliers en producten. Zullen die eindklanten zich dan juist niet realiseren wat hun distributeur voor hen betekent: hij kent de weg, hij kent de namen, hij kan de keuzes maken in het aanbod, hij weet welke suppliers kwaliteit bieden en betrouwbaar zijn, hij laat zien met welke prominente marktpartijen hij zaken doet en hij is de aangewezen persoon om de eindklant te adviseren welke promotionele producten het beste kunnen worden ingezet. De distributeur kan er zijn toegevoegde waarde laten zien. Je moet de kat niet op het spek binden, zegt men. Maar vertrouwen in elkaar speelt een belangrijke rol. Dat is ook het geval buiten de muren van een beursgebouw, toch? Je kunt de klant nergens aan het handje houden. Maar het is best lastig, het is even slikken, zeker, er zitten best haken en ogen aan. Als de eerste emoties wat naar de achtergrond verdwijnen, moeten we in de praktijk gaan zien of deze verandering voor distributeurs de moeite waard is en opportunities oplevert. Maar vast staat dat suppliers en distributeurs een gemeenschappelijk belang hebben, en dat is samen zaken doen en hun eigen klanten goed bedienen en vasthouden. De PSI zou er goed aan doen na afloop van de komende beurs te evalueren met Europese distributeurs en suppliers via hun nationale brancheverenigingen. PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen a.i. Advertentie-acquisitie: Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic: Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Annemarie Smit Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: iStockphoto, BC Fotografie, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/ of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Goed begin 2016: Distributeurs kunnen weer glimlachen! Wat koopt de klant niet bij u? Rondvraag: 3 vragen, 12 antwoorden Intraco mikt op loyaltyprogramma VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË mei 2016 - nummer 2
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5