PromZ Vak 02-2016

2016 - nummer 2 - www.promz.nl 65 no t e z Andere rol werkgevers en werknemers Het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work naar goed werkgeverschap laat zien hoe de traditionele relatie tussen werkgever en werknemer vervaagt. Twee jaar geleden was het geven van ver- antwoordelijkheden aan werknemers nog topprioriteit en vorig jaar was onderlinge verbondenheid en kameraadschap het belangrijkst. Dit jaar draait het om een sterk verbeterde relatie tussen manage- ment en medewerkers. Dit uit zich in meer respect, persoonlijke aandacht, transpa- rantie bij beloning en vermindering van vriendjespolitiek. Nooit eerder scoorden bovendien respect en eerlijkheid zo hoog als dit jaar. Aanbevelen doet goed De klanten die je verkrijgt via aanbeve- len zijn je beste en meest loyale klanten. Extole combineerde data verkregen uit eigen cases (van de merken die hun platform voor aanbevelen gebruiken) en onafhankelijk wetenschappelijk onder- zoek om een profiel te creëren van een klant die is gewonnen door aanbevelen. Dit profiel leggen ze vervolgens naast de rest van de klanten zodat het effect van aanbevelen zichtbaar wordt. Daaruit blijkt o.a. dat klanten die via aan- beveling binnenkomen loyaler zijn, meer uitgeven en het bedrijf zelf ook weer bij meer nieuwe klanten aanbevelen. Het team van Promidata is versterkt met de nieuwe medewerkers Rob Stassen en Raymond Gielen. Mart Hellenbrand, die sinds 1 juli 2015 in dienst is bij Promidata en verantwoordelijk was voor de webshops, ondersteunt sinds 1 april het Nederlandse sales & consultancy team. Deze veranderingen vindt het bedrijf noodzakelijk ommee te groeien met de ‘stijgende vraag naar goede kwaliteit productdata, webshops, extranet en ERP-software. Promidata telt momenteel 421 Nederlandse, 624 Duitse en 358 Engelse Promotional Office klanten, 267 Nederlandse en 148 Duitse Promotional Webshop/Catalog klanten. De Nederlandse en de Duitse klanten worden vanuit het kantoor in Heerlen ondersteund en de Engelse klanten door partner Sourcing City vanuit Farnborough UK. Elk bedrijf moet het businessmodel drastisch aanpassen om de techno- logische revoluties die op het punt van uitbreken staan te overleven. Dat stelt econoom Willem Vermeend, hoogleraar Economie aan de Open Universiteit. Volgens Vermeend zijn er drie ontwikke- lingen gaande die de economie drastisch gaan veranderen: internet of things, big data, en zelflerende apparaten. Volgens Vermeend moet elk bedrijf zich aanpas- sen om deze revoluties te overleven. “En dat kan wel eens betekenen dat je oude businessmodel niet overeind blijft, en dat je een compleet nieuw businessmodel hebt.” Ondernemers gaan pas over deze techno- logieën nadenken als de concurrentie er wel mee gaat werken, aldus Vermeend. Maar de concurrentie komt vaak uit onver- wachte hoek. “Want dat kan een startup zijn die wel heeft bedacht om nieuwe technologie in te zetten.” Vermeend voorspelt daarom: “Wie zijn businessmo- del niet aanpast, bestaat over vijf jaar niet meer.” bron: Z24 PromGifts-bezoekers: meer kwaliteit De vierde editie van de Belgische PromGifts, de vakbeurs voor product media die op 13 en 14 april jl. gehouden werd, is succesvol verlopen. Na drie jaar het evenement in Tour & Taxis in Brussel te hebben gehouden naast en samen met de beurs Ondernemen, koos organisator BAPP (Belgian Association of Promotional Products) dit jaar voor een ‘stand-alone’ beurs in de Brabanthal in Leuven. Zo’n 500 eindklanten en com- municatie-bureaus bezochten PromGifts. Kwantitatief was dat minder dan vorige jaren, maar standhouders stelden dat de kwaliteit van de bezoekers veel hoger lag dan bij de vorige edities, aldus Promobiss. PromZ Event De beurs PromZ Event (organisator Het Portaal Uitgevers) die op 23 en 24 maart jl plaatsvond in de jaarbeurs Utrecht, trok 4901 bezoekers. Ruim een derde van de bezoekers bezocht ook het nieuwe platform ‘Je Klant in Beweging’, dat tegelijkertijd met PromZ Event werd georganiseerd. Het seminar Marketing Automation dat op ‘Je Klant in Beweging’ plaatsvond, werd bijgewoond door 270 bezoekers. Willem Vermeend: ‘Pas businessmodel aan’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5