PromZ Vak 02-2016
2016 - nummer 2 - www.promz.nl 55 Compliance Er wordt steeds vaker over compliance gesproken, ook in de branche voor promotionele producten. Voor het Platform Promotional Products aanleiding om dit en andere daaraan gerelateerde onderwer- pen te behandelen tijdens de PPP Kennissessie begin juni. Het begrip ‘compliance’ houdt in feite niet meer en niet minder in dan voldoen aan alle relevante wetgeving. Toch staat het onderwerp compliance de laatste tijd steeds vaker op de agenda tijdens directieoverleg en managementteam besprekingen. En niet alleen bij grote mul- tinationale ondernemingen. Ook binnen het MKB komt er steeds meer aandacht voor, al blijft het wel lastig om er binnen organisaties de broodnodige aandacht voor te krijgen. Managen van veranderingen Volgens Caspar ter Horst van ProductIP (ook lid van de commissie wet- en regel- geving binnen de PPP) komt het door de toenemende druk van wet- en regelge- ving dat compliance veel genoemd wordt. Ter Horst: “Veel genoemd, betekent nog niet dat het de hoogste prioriteit heeft. Waarom is het nu zo lastig om een start te maken met compliance? De oorzaak daar- van ligt niet aan het onderwerp, maar in het feit dat het een significante verande- ring is voor zeer veel zaken die al heel lang op een bepaalde manier gedaan worden. Het veranderen van een gewoonte is één van de lastigste zaken om te managen. Bij compliance gaat het niet alleen over het veranderen van gewoonten, maar ook aspecten als complexe materie, ondui- delijke urgentie, kosten en baten. Het managen van compliance begint dus met het kunnen managen van veranderingen.” Risicovolle producten “Ook binnen onze branche is compliance een actueel thema,” weet Niels Peters van Promo Art en binnen het PPP bestuur portefeuillehouder MVO. Wij hebben nu eenmaal een aantal risicovolle producten en die worden meegenomen in de con- trole op compliance door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Daarom staat het onderwerp compliance bovenaan op de agenda van onze kennis- sessie die wij onder andere samen met NVWA inhoud geven. Er heerst namelijk nog steeds het misverstand dat de produ- cent verantwoordelijk is voor compliance van het product. Dat is niet zo. Wie denkt dat compliance alleen een aangelegenheid van de fabrikant is, zit er naast. Dit gaat al onze leden en de branche aan. Nieuwe Europese regelgeving richt zich ook heel nadrukkelijk op suppliers en distributeurs binnen onze branche.” Eerlijk zakendoen Naast compliance is ook ‘eerlijk zakendoen’ een thema tijdens de PPP Kennissessie. Gerdien Dijkstra van MVO Nederland weet daar alles van en treedt op als gastspreker. Dijkstra: “Of het nu gaat om woekerpolis- sen, slechte arbeidsomstandigheden in Bangladesh, of andere wanpraktijken. Er blijven tegenwoordig weinig zaken meer ‘achter de schermen’. Dat bevestigt het belang van ‘eerlijk zakendoen’. Dat omvat onder meer aspecten zoals eerlijke handel en (internationale) ketenverantwoorde- lijkheid. Al zijn veel zaken vastgelegd in wetgeving, ‘eerlijk zakendoen’ gaat over méér dan alleen maar voldoen aan de regels (compliance). De Code of Conduct, die alle PPP leden hebben ondertekend, is daar een goed voorbeeld van. Daar gaat het om ‘eerlijk zakendoen’ én maatschap- pelijk sociaal verantwoord ondernemen.” Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDELIJKHEID VAN HET PPP PPP Kennissessie In samenwerking met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en MVO Nederland. Dinsdag 7 juni 2016, Het Witte Huis in Soest, tarieven: PPP-leden € 39,50, niet-leden € 69,50. Toine Simons houdt tijdens de PPP Kennissessie een presentatie over een andere manier van benaderen van veranderingen, door te kiezen voor inspiratie in plaats van irritatie. 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5