PromZ Vak 02-2016
z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 41 Clipper niet langer verlengstuk van IGO Post 9 Alles anders Sinds begin van dit jaar is ‘alles’ bij Clipper anders: een nieuwe webshop in lijn met de behoefte van distributeurs. Vaessen: “Voor distributeurs is de website een naslagwerk, voor de eindklant moet een website van een distributeur als IGO Post een beleving zijn en sfeer creëren omdat het een bestelomgeving is. Clipper heeft ook een nieuwe catalogus, nieuw account management, nieuwe producten die (nog) niet verkrijgbaar zijn bij IGO Post, een nieuwe prijsstructuur (geen staffels bijvoorbeeld, maar één prijs) en er zijn separate prijzen voor bedrukken en voor handling. Bij Clipper wordt nu niet meer gekeken naar IGO, maar naar wat vergelijkbare suppliers in de markt doen, licht Boer toe. Staat Clipper qua grootte in de top-10 van die vergelijkbare sup- pliers? Volgens Boer en Vaessen mag Clipper een achtste plaats claimen. Binnen nu en 3 jaar moet dat een vijfde plaats zijn. Dit jaar zou Clipper zo’n 20 tot 25 procent omzetgroei moeten reali- seren. “En die potentie is er,” aldus Boer. “Door de aantrekkende markt, door het geloof dat we er zelf in hebben en de positieve reacties van distributeurs. De potentie voor Clipper groeit. De tra- ditionele distributeurs gaan stappen vooruit maken en er komen steeds meer online partijen, die ook hard groeien. Die gaan niet met eigen voorraden werken.” Partnerprogramma Boer en Vaessen verwachten ook veel van de ‘partnerships’ met distributeurs. Clipper werkt met partnerships waarbij distributeurs kunnen deelnemen aan een partnerprogramma dat op basis van de gefactureerde omzet recht geeft op kortingen en privileges om de verkoopdoelstellingen van de distributeurs te ondersteu- nen. Boer: “Juist omdat de transparantie alleen maar toeneemt, geloven we in zo’n partnerprogramma waar de nadruk ligt op het contact met onze klant. Het zwaartepunt moet niet alleen meer liggen op de transactie. We willen meer als business consultants voor ons klanten fungeren dan alleen als account managers.” Boer en Vaessen hebben allebei wel visitekaartjes van zowel IGO als Clipper op zak. Boer: “We zijn er heel open in. We geloven in de duale marktstrategie. Het is ook niet zo dat iedere distributeur dat erg vindt, hoor. Maar we focussen ons nu wel op het loslaten. We willen beide kanalen in de lucht houden en afzonderlijk ster- ker maken. We gaan zien hoe het loopt. Niet iedereen zal klant worden, zo is het nu eenmaal. Maar ik weet zeker dat Clipper de klanten krijgt die het verdient.” Meer nationalisme De economie in diverse Europese landen trekt weer wat aan, en dat is goed voor de branche. Maar Boer signaleert dat het landenperspectief leidend wordt ten koste van de internati- onale gedachte, mede gevoed door de angst voor terrorisme. “Terrorisme is naar mijn idee de grootste dreiging voor de econo- mie. Het voedt nationalisme, en dat sentiment zie je nu ook wat meer een rol gaan spelen in de promotionele productenindustrie in Europa. Je ziet dat men weer meer wil vasthouden aan de eigen cultuur en identiteit, niet alleen de eigen taal, maar ook aan kwaliteitsnormen als ‘made in Germany’, eigen keurmerken en certificaten want ook wet- en regelgeving verschilt van land tot land.” Een trend die zich niets van grenzen en sentimenten aantrekt is digitalisering. “Big data, bijvoorbeeld, is ook een fenomeen dat zich snel ontwikkelt. In die data zit veel voorspellende waarde, bijvoorbeeld over kooppatronen van klanten, over hoe je seg- menten en productgroepen verder kunt inrichten, hoe mensen naar je website kijken, over je ROI op adwords en dergelijke. Mede in het kader van het opnieuw op de kaart zetten van Clipper, hebben we ons de laatste twee jaar erg verdiept in wat er kan met big data. We hebben inmiddels inzichten die ook interessant kunnen zijn voor onze klanten.” Boer: “Er gaat veel gebeuren op het gebied van digitalisering, niet alleen in bedrijfsprocessen, in alle branches overigens, maar ook heel dichtbij op ons vakgebied. De jongeren van nu zijn de gevers en ontvangers van premiums en relatiegeschenken van de toekomst. Die gaan elkaar aandacht schenken via een app die ze cadeau doen, bijvoorbeeld. Ik denk dat de branche die ont- wikkeling niet moet onderschatten en zichzelf moet vernieuwen, bijvoorbeeld door nieuwe digitale promotionele producten op de markt te brengen.” In 2005 zei Martien Jonkers al: “In de tijd dat ik begon schermde men de eigen handel af. Het was ieder voor zich. Anno nu is dat onmoge- lijk. Via het internet kan iedereen zien wat er in de wereld gebeurt, waar wat is te krijgen en waar het te veredelen is. Maar daarnaast is men nu ook bereid informatie te delen met collega’s, en zelfs met eindklanten. Dat is het grote verschil met de tijd waarin ik begon. In deze tijd kun je niets meer geheim kan houden. Ik weet niet of dat beter of slechter is. Het is gewoon zo.” En over zijn IGO Post zei hij destijds: “IGO is voor alles een postorder- bedrijf, met een unieke logistiek. En logistiek is in dit vak een van de moeilijkste dingen, geloof me. Als het makkelijk was, zouden wel meer mensen het doen, toch? Enfin, schoenmaker, blijf bij je leest. Dat is altijd mijn motto geweest. En het heeft me geen windeieren gelegd.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5