PromZ Vak 02-2016
38 TEKST: KARIN SCHAPER E erst even terug in de tijd: Martien Jonkers, grondleg- ger van Clipper en IGO Post, werd geboren op 4 decem- ber 1924. In 1945 richtte hij Jonkers Handelsonderneming, groothandel in boeken en vulpennen, op. Kantoorboekhandel De Wekker in Tilburg was een van zijn klanten, en toen hij daar de rekening uitschreef met een fraaie vulpen – inkoop 2 gul- den – vroeg de boekhandelaar wat die pen kostte. Jonkers zou Jonkers niet zijn geweest als hij niet een verkoopprijs van ruim het tweevoudige had genoemd. De boekhandelaar bestelde er direct een stuk of 20 à 4,50 gulden, onwetend van het feit dat hij daarmee het fundament legde voor Clipper en IGO Post. Enkele jaren later leerde Jonkers tijdens een reis door Amerika het begrip relatiegeschenk als communicatiedrager kennen. Gewapend met die kennis keerde hij terug in Nederland. Hij besloot dat het relatiegeschenk, met de focus op schrijfwa- ren, de core business van Clipper moest worden. Jonkers kocht vrachten vol pennen uit Amerika in. Maar de wederverkopers stonden niet in de rij om ze af te nemen. “Toen zat ik dus met al die pennen, betaald en wel. Ik moest verkopen, anders had ik geen brood op de plank. Daarom heb ik toen het postor- Clipper niet langer verlengstuk van IGO Post Aan het begin van dit jaar heeft Clipper een nieuwe marktstrategie gelanceerd om de sup- plier duidelijker separaat te positioneren van IGO Post, dat tot dezelfde holding behoort. “We willen de emotionele bezwaren van distributeurs wegnemen,” aldus commercieel directeur Ron Boer en sales manager Wilco Vaessen van de in Helmond gevestigde onder- nemingen. derbedrijf IGO opgericht, in 1959 was dat. Via IGO was ik niet meer alleen afhankelijk van wederverkopers, maar kon ik mijn producten ook direct aan de eindklant verkopen.” Eigen belang Martien Jonkers (overleden in 2007) vertelde dit in 2005 in een interview in PromZ Vak. Een stukje historie, waar ook maar weer eens uit blijkt hoe vaak ‘de dingen’ toevallig ontstaan. Er blijkt ook uit dat Clipper dus langer bestaat dan IGO Post. De meeste mensen denken dat dit andersom is en dat Clipper is opgericht ten faveure van IGO Post. Er waren (en ze zijn er nog steeds) dan ook distributeurs die niet bij Clipper wilden kopen omdat ze vonden dat ze daarmee een concurrent, namelijk IGO Post, ondersteun- den. Commercieel directeur Ron Boer en sales manager Wilco Vaessen, (hier aan het woord als het Clipper-team) noemen dit ‘emotionele bezwaren’ van distributeurs. Boer: “Wie geen zaken wil doen met Clipper, moet dat dan ook niet doen. Maar ik denk dat iedere distributeur in eerste instantie naar zijn eigen belang moet kijken. Wat is voor hem de beste optie? Waar koopt hij het beste in? Wat maakt het dan uit wie de leverancier is?” Vaessen:
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5