PromZ Vak 02-2016
z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 31 9 ‘Terugkomen? Ach, zeg nooit nooit’ de voorzitter van de EPPA en ikzelf, zijn veel van de initiatieven helaas een vroege dood gestorven. In die zin was de branche er wellicht nog niet aan toe: sterke leiders konden het tempo en het commitment van dat moment niet in lijn brengen met de noodzaak van veranderingen. Hoe kijk je nu tegen de suppliers en distributeurs in deze branche aan? “Ik volg de ontwikkeling van een afstand. Ik zie langzame bewegingen van consolidatie, ik zie meer aandacht voor MVO en compliance en dat doet me goed. Het is, vind ik, belangrijk dat de branche het initiatief neemt tot zelfregulering. Dat gaat volgens mij nog erg langzaam waardoor wet- en regelgevers het initiatief houden en regels instellen waar de branche maar beperkte invloed op heeft.” “Verder geloof ik dat rechtstreekse import uit het Verre Oosten steeds makkelijker wordt en dat suppliers daar wel een rol in kunnen spelen, maar dan met name gericht op compliance en efficiëntie. Distributeurs zullen zich ook moeten hergroeperen waardoor grotere en efficiëntere bedrijven ontstaan. Die bewe- ging vindt ook plaats maar gaat, vergeleken met andere branches, erg langzaam. Echter, de ontwikkeling is zichtbaar en onvermijde- lijk en het zal zich in de komende jaren verder ontwikkelen, zeker als de basis ook financieel weer gezond is.” Hoe denk je dat de supply chain in deze branche zich verder moet en zal ontwikkelen? “Zoals uit voorgaande blijkt, ben ik een voorstander van pro- fessionaliteit en consolidatie. Om ervoor te zorgen dat er maatschappelijk verantwoord ondernomen wordt en aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan, is schaalgrootte belangrijk. Hierdoor kan aan de bron meer druk worden uitgeoefend en reguleert de branche zichzelf. Ook dient efficiëntie, met name in bedrukken, verder doorgevoerd te worden omdat prijs zo’n belangrijk instrument is geworden dat uiteindelijk alleen schaal- grootte en centralisatie voldoende financiële ruimte bieden voor alle partijen om geld te kunnen verdienen en de klanten een verantwoord product te kunnen leveren.” “Korte lijnen zowel als het gaat over directe import als voor leve- ring uit voorraad wordt key. Distributeurs kunnen zich het beste bezig houden met creativiteit, service en verkoop. Suppliers kun- nen zich het beste richten op goede en snel wisselende collecties voor levering uit voorraad, efficiëntie in bedrukking en levering en een goed beleid in compliance en MVO.” Zou je weer terug willen komen in deze branche? “Ach, zeg nooit nooit! Ik beleefde een zeer interessante periode en voelde me, door alle goede mensen om me heen, erg thuis bij PF Concept. Het was mijn eigen keus om de branche te ver- laten, en daar heb ik geen spijt van. Het zal niet 1-2-3 gebeuren, maar over een goed idee valt altijd te praten. Er is nog veel te veranderen binnen de branche en als ik merk dat verandering wat breder gedragen wordt, kan het best interessant zijn hier weer een leidende rol in te nemen.” Wat heb je de afgelopen jaren gedaan? ““Na mijn vertrek heb ik aan de wieg gestaan van een consul- tancy bedrijf. In 2013 ben ik terecht gekomen bij Ansell, een fabrikant van medische en industriële handbescherming en heb ik me beziggehouden met marketing, acquisities en reorganisa- ties. In 2015 ben ik aan de slag gegaan met een paar start-ups samen met jonge ondernemers, dat was een leuke freelance periode met veel snelheid en dynamiek. Nu vertegenwoordig ik het Amerikaanse bedrijf TransAct in Europa. Dit bedrijf houdt zich bezig met industriële printers voor de casino- en gamingwereld en binnen de foodsafety branche.” Toen Cees Martens, die bij Esselte, Dymo en Newell Rubbermaid in de VS werkzaam was geweest, naar PF Concept in Nederland kwam, deed hij in een interview met PromZ Vak rake uitspraken over de promotionele productenbranche, zeker als je bedenkt dat het toen ‘pas’ 2010 was. We schreven o.a.: Martens is niet alleen een marketing- en merkenman, hij is ook iemand die denkt in ‘supply chains’. Toen hij zijn eerste schreden in de productenbranche zette, overviel hem een gevoel van déjà vu. “De promotionele productenindustrie anno nu heeft erg veel overeen- komsten met de kantoorartikelenbranche van begin jaren ’90,” zegt hij. “Die markt was toen net zo gedifferentieerd als de promotionele productenmarkt nu is. Ter vergelijking: begin jaren ’90 waren er in Europa 16.000 kantoorvakhandelaren die zaken deden met Esselte. Vandaag doet Esselte meer dan 90 procent van zijn omzet met 20 klanten. Ook in onze branche zal concentratie tot stand komen door ketenverkorting.” (PV 4, 2010) “Bij Esselte zat ik samen met Ahrend aan tafel bij Shell bij het bespre- ken van raamcontracten, gewoon om onze inbreng op het vlak van kwaliteit en merken over te brengen, niet om direct met Shell zaken te gaan doen. Het gaat nog moeizaam, maar dit is een onomkeerbaar proces ook in onze industrie, dat alleen nog maar zal worden versneld door alles wat met compliance heeft te maken.” (PV 4, 2010) “Laten distributeurs zich vooral ook gaan focussen op de front end in plaats van de back end. De ambachtelijkheid, om het zo maar te noemen, viert nog hoogtij in onze branche.” “Het oude model van supplier naar distributeur naar drukker naar distributeur naar eindklant moet op de schop. Dat is niet meer van deze tijd. Met de hedendaagse technologie kunnen de producten rechtstreeks vanuit voorraad naar de printmachines bij PF en van daar direct naar de eindgebruiker, desgewenst met gepersonaliseerde tapes of stickers van de distributeur of de eindklant op de verpakking. De verandering wordt in gang gezet door de vraag van de eind- gebruiker naar kostenreductie en continue kwaliteit.” (PV 4, 2010)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5