PromZ Vak 02-2016
z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 29 8 TEKST: KARIN SCHAPER ‘Waar zijn ze gebleven?’ Mensen die het vak vaarwel hebben gezegd, maar iedereen nog wel kent. Wat doen ze nu? Komen ze weer terug in het vak? Hoe kijken ze nu aan tegen het vak? ‘Terugkomen? Ach, zeg nooit nooit’ C ees Martens werd in 2010 benoemd tot ceo van PF Concept. Bijna twee jaar later verliet hij de supplier weer. Nu vertegenwoordigt hij het Amerikaanse TransAct in Europa. Hoe kijk je terug op je tijd in de promotionele productenbranche en met name op je periode bij PF Concept? “Toen ik vanuit de internationale kantoorartikelenbranche de promotionele productenbranche in kwam, was het alsof ik een grote stap terug in de geschiedenis nam. Het is een gefragmen- teerde markt met vele spelers waar een consolidatie (en daarmee een efficiëntie slag) zeer pril was en ook langzaam ging. Tachtig procent van de orders liep via de fax, er waren beperkte online sales- en marketingtools en een bedrukkingsprocedure die niet erg efficiënt was. Regelgeving werd strenger, de controle daarop ook. Met de ontwikkelingen in het Verre Oosten, de opkomst van Alibaba en efficiënte transporten naar Europa, werd het steeds makkelijker om producten uit het Verre Oosten te krijgen.” “Na de crisis, waarin de branche flinke tikken had gekregen, kwam Cees Martens: Waar zijn ze gebleven? ik dus binnen als ceo van PF Concept. Ik was gerekruteerd om een nieuwe wind door het bedrijf te laten waaien en eens op een andere manier naar de mogelijkheden te kijken. Na de wit- tebroodsweken ben ik gaan werken aan een nieuwe strategie, waarbij de focus kwam te liggen op het verder door ontwikkelen van het concept dat suppliers bedrukte items leveren in plaats van onbedrukt. Tevens vond ik het belangrijk dat er een samen- werking kwam binnen de branche om de branche te promoten en een zelfregulerende procedure te maken rondom compliance, waardoor het kaf van het koren gescheiden kon worden.” “Samen met de andere zaken die binnen het bedrijf geregeld moesten worden heb ik het als een enorme kans gezien om zowel voor PF Concept als de totale branche, een beweging op gang te zetten die het bedrijf en de branche verder professiona- liseerde en een aanzet te geven tot consolidatie en zelfregulering. Ik kijk dus terug op een zeer interessante periode.” Was je je tijd vooruit? Wilde je te snel het bedrijf en de werkwijze in de branche veranderen? “Gedurende de bijna 2 jaar dat ik in de branche actief ben geweest, heb ik veel veranderd en proberen te veranderen. Ik liep regel- matig aan tegen weerstand tegen verandering. Ondanks dat ik succesvol was in het implementeren van bepaalde veranderin- gen, gingen andere erg langzaam. Het tempo, de weerstand en de fragmentatie waren voor mij uiteindelijk de reden weer uit de branche te vertrekken. Ik was niet de tijd vooruit. Wilde ik te snel? Dat wellicht wel, maar de branche had het moeilijk en ik vind dat in dergelijke omstandigheden veranderingen niet snel genoeg kunnen. Mijn ideeën waren zeker passend in het tijds- beeld, maar veranderingen binnen de branche vereisen sterk leiderschap. Binnen EPPA waren we op de goede weg, maar met het vertrek van belangrijke trekkers zoals de ceo van MOB en Cees Martens
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5