PromZ Vak 02-2016

z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 25 8 3 vragen, 12 antwoorden mij betreft wel te veel keuringsinstanties zijn, waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. Meer aandacht voor MVO heeft ook consequenties voor de inkoop. Steeds vaker nemen klanten het zekere voor het onzekere en vragen ze om rapporten bij de producten, dus spelen wij die vraag door naar onze fabrikanten.” MIKLOS MARKOVITS (INTERIMAGE): “MVO wordt op veel manieren uitge- legd en geïnterpreteerd. Zo maakt het bijvoorbeeld nogal wat uit of je zegt maatschappelijk verantwoord te onder- nemen met import vanuit Europa of dat meent te doen met goederen uit het Verre Oosten. Het is goed om meer open- heid te creëren over hoe we zaken doen, maar er kan veel beter. Wat mij betreft bijvoorbeeld met de komst van een standaardnorm voor een MVO-audit voor fabrieken. Dat is goed voor de professionele uitstraling van de branche naar de klant toe, maar ook richting China om te laten weten wat we willen. Iedereen is erbij gebaat als er meer uniformiteit heerst. We stellen hogere eisen bij de inkoop, zeker. Onze eigen mensen inspecteren de fabrieken in China op zaken als herkomst van materialen. Dat is een enorme verandering ten opzichte van enkele jaren geleden.” 3 Op uitnodiging van PSI-distributeurs hebben eindklanten volgend jaar op de laatste dag (dat wordt de donderdag) toegang tot de PSI-beurs. Vind je het een goede ontwikkeling dat eindklanten naar binnen mogen? Is dit goed voor het imago van het vak, zoals de PSI verwacht? Veel standhouders presenteren immers dezelfde soort producten, een reason why voor distributeurs om de PSI-beurs te bezoeken. Zij kijken, ver- gelijken en kiezen. Maar kunnen eindklanten hier door- heen kijken? Wil jij zelf – grote – eindklanten meenemen? ERIK DE BEER (MAIN SALES): “Ik vind dat geen goede ontwikkeling en zie de meerwaarde er niet van in. Klanten meenemen kan een afbreukrisico bete- kenen. Een jaar of acht, negen geleden nam ik zelf een relatie mee naar de beurs. Hartstikke leuk en aardig, echt gezellig. Maar na een jaar kwam er bij mij geen enkele bestelling van hem meer binnen en was de vogel gevlogen. Precies wat je in hand werkt door eindklanten toe te laten. En wat is de volgende stap? Dat iedereen de beurs mag bezoeken? Dat het positief bijdraagt aan het imago van het vak is onzin, en volgens mij niet de taak van de PSI maar van volwassen distributeurs.” TON LÖBKER (COMPACON): “Ik zie het besluit van PSI om eindklan- ten toe te laten als een kans. Uiteindelijk gebeurt het op uitnodiging van de distri- buteur en wij kunnen dan ook een extra toegevoegde waarde bieden naar onze klanten. Tenslotte biedt de PSI met deze beurs een prachtig platform om ook de eindklant te laten zien dat we een profes- sionele industrie zijn, ik onderschrijf dan ook de mening van de PSI dat het goed is voor het imago van ons vak! En een deel van onze klanten zal zeker geïnteresseerd zijn om deze beurs samen met ons te bezoeken. Ik hoor ook geluiden dat men bang is dat een eindklant informatie krijgt over inkoop- prijzen, of vervolgens rechtstreeks zal gaan inkopen. Dat begrijp ik niet zo goed, want wanneer een klant dat overweegt bied je als distributeur waarschijnlijk te weinig toegevoegde waarde en zal het bezoek aan de PSI daar niet de oorzaak van zijn. Ik denk dat het juist goed is dat we proberen er alles aan te doen om het imago van ons vak te verbeteren. Zorgen dat we op de kaart staan wanneer het gaat om keuzes voor het promotionele product in plaats van andere communicatiemiddelen. Het uitnodigen van de juiste eindklanten voor een bezoek aan de PSI zal daar in mijn ogen zeker aan bijdragen!” STEPHAN VAN CAULIL (BENITO): “Ik vind het een verkeerd signaal. De leveranciers die zich er presenteren acte- ren natuurlijk in een ander gedeelte van de bedrijfstak dan de distributeurs. Als je eindklanten toelaat versterkt dat de focus op het product –een ontwikkeling die zich nu al te veel in de branche laat zien- in plaats van op de communicatie. Het gaat niet om de producten, maar wat je ermee dóet. Dat is onze taak. Eindklanten zien op de beurs niet het sausje dat distributeurs erover gieten en dat producten kracht geeft. Ik ga veel liever naar mijn klanten na de beurs met een selectie artikelen en ideeën.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5