PromZ Vak 02-2016

z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 23 8 MARK DEKKER (LOYALTY MAKERS): “Ik ben positief. Maar ik moet wel zeggen dat Q1 een tam kwartaal was in vergelij- king met voorgaande jaren. Plezier haal ik voornamelijk uit pro-actief voorgestelde acties die door de klant enthousiast wor- den ontvangen. Omdat we momenteel voornamelijk aan langlopende projec- ten werken, laat die reactie nog even op zich wachten. Ook is het daardoor lastig te zeggen of het dit jaar nog weer beter gaat, en of klanten in een betere stemming zijn. Vooralsnog is dat moeilijk meetbaar. Maar, hoewel een van onze grootste klanten het de eerste twee maanden rustig aan deed, gaf –ie in de derde maand gas. Zo zie je dat er na een periode van de kat uit de boom kijken dan toch op alle groene knoppen wordt gedrukt.” HANS JANSEN (PREMIUMBURO NIEUWKOOP): “Nu het allemaal weer wat beter gaat, werkt dat ook plezieriger. In de zwaarste crisistijden ging het vooral om de prijs en hoorden we “Heel leuk idee, maar we hebben geen budget”. Nu is dat gelukkig over en kunnen we weer meer ons crea- tieve ei kwijt. Klanten staan meer open voor promotionele artikelen. Dat maakt het een stuk makkelijker en ook leuker om hen te benaderen met een goed idee, voorzien van een visual. Ik kan echt merken dat de reacties daarop positiever zijn omdat er vaker een gesprek volgt en uiteindelijk een opdracht uit rolt. Als distributeur pak je daardoor zelf ook sneller de telefoon.” 2 Het valt op dat steeds meer distributeurs op hun websites aandacht besteden aan MVO, duurzaam- heid, certificeringen, compliance en de rol van de supply chain. Is die informatie en openheid een nieuw issue voor distributeurs? Een goede trend? Haak je in op belangstelling voor dit onderwerp vanuit klanten? Vraag je zelf nu ook meer op dit vlak van suppliers? Let je erop bij je inkoop? NIELS PETERS (PROMO ART EN PORTEFEUILLEHOUDER MVO BIJ PPP): “Er wordt veelal gesproken over MVO, maar ik spreek liever van CSR; corporate social responsability. Duurzaamheid en MVO gaan namelijk verder dan facetten zoals de afvalhuishouding. Steeds vaker rijst de vraag waar artikelen precies vandaan komen en hoe ze geproduceerd zijn. Dat is vaak lastig te achterhalen. Een reden waarom wij in ieder geval minder impor- teren en de focus meer leggen op suppliers in eigen land. We zijn te klein voor een eigen compliance-afdeling die alles checkt. Bij leveranciers letten we er onder meer op dat ze een eigen quality control hebben in het Verre Oosten en dat ze PPP-lid zijn. De klant vindt dat ook steeds belangrijker. Zo zijn er verschillende klanten van wie we de Code of Conduct moeten tekenen voor we zaken doen. We doen wat we kunnen. Al betekent dat soms minder marge of dat we niet de goedkoopste zijn.” ROBERT VAN ENSCHOT (VEPAGIFTS): “Vanuit nationale en internationale klan- ten, zeker multinationals, groeit de vraag naar certificaten en aandacht voor MVO. Een van de redenen waarom we ons hebben laten toetsen door EcoVadis, een wereldwijd onafhankelijke certificerende organisatie. Wij hebben een zilveren score behaald. Een certificaat kan iets zeggen over kwaliteit en je onderscheidend ver- mogen opleveren. De klant verwacht dit ook, neemt MVO op in contracten en stelt ons vragen. Ik vind dat prima, hoewel er wat

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5